Ένα αρχαίο χριστιανικό κείμενο με συγρονη απήχηση
Επειδή βλέπω, έξοχώτατε Διόγνητε, ότι έχεις πάρα πολύ φροντίδα να µάθης τη θεοσέβεια των χριστιανών και ζητας πληροφορίες ξεκάθαρες και για κάθε σηµείο· της ζωης τους, σε τι Θεό πιστεύουν και πως η θρησκεία που έχουν τους κάνει να παραβλέπουν τον παρόντα κόσµο όλοι και να καταφρονούν το θάνατο και να θεωρουν ανύπαρκτους τους θεούς των εΙδωλολατρών και να µή φυλανε Ιουδαϊκούς τύπους, Επειδή θέλεις να κατατοπισθής στα µυστικά της φιλοστοργίας που τρέφουν µεταξύ τους και να έξηγήσης πως συνέβη αύτή η καινούργια τάξις ανθρώπων, αύτή η καινούρια ζωή να ανθίση στην οικουµένη τώρα µόλις και όχι πριν, δέχοµαι εύχάριστα τη δίψα σου αύτή και ζητώ από το Θεό, που χορηγεί σε µας και το λόγο και την ακοή, να µου δώση τη χάρι να σου µιλήσω κατά τέτοιο τρόπο ωστε να σε ιδώ να ανανήφης και να χαρώ πολύ πρώτος έγώ γι' αύτό.
Ελα, λοιπόν, αφ ου καθαρίσεις τη διάνοιά σου απ' όλους τους µολυσµούς που τη µόλυναν εως τώρα και τις απότηλές συνήθειες αφ ου πετάξης από πάνω σου, να γίνης απ' αύτή τη στιγµή καινός άνθρωπος, προκειµένου να µαθητεύσης, όπως κι' ο 'ίδιος το όµολόγησες, σε καινούρια διδασκαλία. Ανοιξε τα µάτια της ψυχης σου για να ίδης τι υπόστασι έχουν και τι λογης είναι οι θεοί που πιστεύετε και προσκυνητε. Άπό τι είναι καµωµενοι; Ο ενας από πέτρα, όµοια µ' εκείνες που παταµε, ο άλλος από χαλκό όχι καλύτερον από εκείνον που φτιάχνουµε τα οίκιακά σκεύη, ο άλλος από ξύλο που σαπίζει αργά η γρήγορα, ο άλλος από ασηµι που χρειάζεται άνθρωπο να το φυλάη από την κλοπή, ο άλλος από σίδερο που η σκουριά το τρώει, ο άλλος από όστρακο σε τίποτε εύπρεπέστερο από έκείνα που χρησιµοποιούνται στις ποταπότερες ανάγκες. "Ολοι αύτοί οι θεοί είναι φτιαγµένοι από φθαρτή ύλη. Το σίδερο και η φωτιά τους έκαµε. V Αλλους ο γλύπτης, άλλους ο γύφτος, άλλους ο χρυσοχόος, άλλους ο αγγειοπλάστης τους δηµιούργησε. Πριν τους δουλέψουν τα χέρια αύτών των τεχνιτων και τους δώσουν µορφή, τι ήσαν; Και τα σκευή που είναι φτιαγμένα άπό την ίδια ύλη μ' αυτούς τους θεούς, αν τα ξαναχύσουν οι τεχνίτες δεν τα φτιάχνουν κι αυτά θεούς; .Κι οι τωρινοί θεοί δεν μπορεί να γίνουν στα χέρια των ιδιων τεχνιτών σκεύη οικιακά; Οι θεοί αυτοί δεν είναι όλοι κουφοί; Ολοι τυφλοί; Ολοι άψυχοι; Όλοι αναίσθητοι; Ολοι ακίνητοι; Ολοι φθαρτοί; Αυτά τα ξόανα τα ονομάζετε θεούς, τα υπηρετείτε ως δουλοι, τα προσκυνείτε και τ' αντιγράφετε στη ζωή σας. Μισείτε- τους χριστιανούς, διότι δεν τα πιστεύουν για θεούς. Κι όμως, σεις που θαρρείτε οτι τα λατρεύετε, τα καταφρονείτε περισσότερο άπο τους χριστιανούς. Τα χλευάζετε και τα υβρίζετε περισσότερο από μας, όταν όσα άπ' αυτά είναι πέτρινα και όστράκινά τ' αφήνετε αφύλαχτα κι όσα είναι ασημένια η χρυσά τα διπλοκλειδώνετε και τους βάζετε νύχτα μέρα φύλακες για να μη κλαπούν. Και με τις τιμές που τους προσφέρετε, αν μεν αισθάνονται, τα στενοχωρείτε μάλλον παρά τα ευχαριστείτε κι αν είναι αναίσθητα κυττάτε να τα ξυπνήσετε με αίματα και κνίσες. Ας τα υπομείνει κανείς από σας κάτι τέτοια, ας βάλη τον εαυτό του στη θέση εκείνων. Αλλά δεν θα βρεθεί βέβαια άνθρωπος να άνεχθή τέτοια τιμωρία, διότι έχει αίσθηση και λογικό. Ενώ η πέτρα την ανέχεται, επειδή είναι πράγμα αναίσθητο. Έτσι. λοιπόν, δεν υποτείνεσθε στην αίσθηση της πέτρας ούτε την αποδείχνετε. Για το ότι, λοιπόν, οι χριστιανοί δεν μπορούν να υποδουλωθούν σε τέτοιους θεούς πολλά άλλα θα είχα να πω. 'Αλλά μετά όσα είπα ήδη αν κανείς τα θεωρή λίγα, περιττεύει κάθε παρά πέρα λόγος.
Κατόπιν ποθείς διακαώς να μάθης, όπως νομίζω, γιατί οι χριστιανοί δεν θρησκεύονται όμοια με τους Ιουδαίους. Οι Ιουδαίοι, είναι αλήθεια, ότι δεν μετέχουν στην ίδια λατρεία που, προανέφερα. Σωστά ομολογούν κι αναγνωρίζουν ένα Θεό και Δεσπότη. Αλλά ομοιότροπα με τους ειδωλολάτρες του εκδηλώνουν τη λατρεία τους κι αυτό είναι η πλάνη τους. Οι εθνικοί με τις τιμές που προσφέρουν στ' αναίσθητα και κουφά είδωλα δείχνουν την αφροσύνη τους. Ανάλογη μωρία δείχνουν και οι ιουδαίοι όταν προσφέρουν τις ίδιες τιμές στον Θεό σαν να είχε ανάγκη άπ' αυτές. Διότι ο ποιήσας τον ουρανό και την γην και πάντα τα εν αύτοίς, αυτός που μας τα χορηγεί όλα όσα έχουμε ανάγκη, τίποτε δεν χρειάζεται ο ίδιος και ο ίδιος δίνει εκείνα που του προσφέρουν οι πλανεμένοι ιουδαίοι. Του προσφέρουν θυσίες μ' αίμα και κνίσα και ολοκαυτώματα και θαρρούν ότι έτσι τον γεραίρουν και τον τιμούν, μοιάζοντας ακριβώς μ' εκείνους που δείχνουν την ίδια προθυμία στ' άψυχα είδωλα. Οι μεν προσφέρουν σε ψεύτικους θεούς, που δεν μπορούν ν' απολαύσουν τα προσφερόμενα, οι δε προσφέρουν στον Θεό πράγματα που δεν τα έχει ανάγκη, Εξ άλλου δεν νομίζω ότι περιμένεις από μένα να μάθης πόσο καταγέλαστα και τιποτένια πράγματα είναι η περίφοβη λεπτολογία τους ως προς τα φαγητά, η δεισιδαιμονία τους για τα Σάββατα, η αλαζονεία της περιτομής, η ειρωνεία της νηστείας, και νουμηνίας. Δεν είναι ασέβεια τάχα να παραδέχονται άπ' όσα έχτισε ο Θεός για να τα χρησιμοποιούν οι άνθρωποι ορισμένα ως καλά και ορισμένα να μη τ' αγγίζουν καν ως άχρηστα και περιττά; Πως δεν είναι ασέβεια να λένε ότι τάχα ο Θεός απαγορεύει την αγαθοεργία κατά το Σάββατο ; Και πως να μη τους κατηγορήσει κάνεις όταν περηφανεύονται για λίγη κομμένη σάρκα,, θεωρώντας αυτό το πράγμα ως σημάδι της εκλογής τους από τόνο; Και όταν τους βλέπει κανείς να παραφυλάνε τ' άστρα και ο φεγγάρι για να ορίζουν σύμφωνα με τις τροχιές των ουρανίων σωμάτων τους μήνες και τις μέρες και να παίρνουν από τη θεία οικονομία, που υπάρχει μέσα στη φέσι κι από τις αλλαγές των-εποχών αυθαίρετες διαιρέσεις σύμφωνες με τις διαθέσεις που έχουν κάθε φορά κι έτσι άλλοτε να γιορτάζουν κι άλλοτε να πενθούν, ποιος θα τα πη αυτά τα πράγματα δείγματα θεοσέβειας κι χι αφροσύνης; Νομίζω, λοιπόν, ότι κατάλαβες αρκετά γιατί έχουν δίκιο οι χριστιανοί να στέκονται μακριά τόσο από την ειδωλολατρική χοντροκοπιά και απάτη σο και από την πολυπραγμοσύνη και την αλαζονεία των ιουδαίων. "070 για το το μυστήριο της δικής τους θεοσέβειας μη περιμένης να το μάθης από άνθρωπο. Διότι οι χριστιανοί ούτε από τον τόπο που κατοικούν ούτε ο τη γλώσσα που μιλούν ούτε από την εξωτερική ζωή τους διακρίνονται ανάμεσα στους ανθρώπους. Ούτε πόλεις ιδιαίτερες έχουν ούτε διάλεκτο ξεχωριστή ούτε ζωή κάνουν φανταχτερή.. Η θρησκεία τους είναι κάτι που δεν το επινόησε ανθρώπινο μυαλό και δεν το καθίδρυσε ανθρώπινη φροντίδα ούτε ανθρώπινη ιδεολογία ακολουθούν όπως ορισμένοι φιλοσοφοΰντες. Κατοικούν -σε πόλεις ελληνικές και βάρβαρες, που έλαχε δ καθένας τους, ακολουθώντας τις τοπικές συνήθειες στα φορέματα και στο φαγητό και στον υπόλοιπο βίο κι όμως η πολιτεία τους φανερώνεται θαυμαστή και ομολογουμένως παράδοξη. Πατρίδα τους έχουν κι αυτοί ένα ορισμένο τόπο, αλλά ως πάροικοι. Μετέχουν σε όλα ως πολίται και όλα τα υπομένουν ως ξένοι. Κάθε ξένος τόπος είναι πατρίδα τους και κάθε πατρίδα τους ξένος τόπος. Παντρεύονται όπως όλοι, κάνουν παιδιά, αλλά δεν τ' άπορίχνουν. Κάθονται σε κοινό τραπέζι, άλλά δεν έχουν κοινή κοίτη. Εν σ α ρ κ ι βρίσκονται, άλλά ζουν ου κατά σάρκα. Στη γη περνούν τις μέρες τους, άλλά στον ουρανό πολιτεύονται. Υπακούουν στους νόμους του κράτους, άλλά με τη ζωή τους νικούν τους νόμους. Αγαπούν όλους και όλοι τους καταδιώκουν. Δεν τους ξέρουν και όμως τους καταδικάζουν τους θανατώνουν και ζωοποούνται. Πτωχεύουσι και πλουτίζουσι πολλούς. Από όλα στερούνται και όλα τα έχουν περίσσια. Άτιμώνται και η ατιμία τους δοξάζει. Βλασφημούνται και βγαίνουν δικαιωμένοι. Λοιδορούνται και εύλογούσιν. Υβρίζονται και τιμούν. Άγαθοποιούν και τιμωρούνται ως κακοποιοί. Τιμωρούνται και χαίρουν ως ζωοποιούμενοι. Οι ιουδαίοι τους πολεμούν ως αλλοφύλους και οι είδωλολάτραι τους διώκουν και όλοι αυτοί που τους μισούν δεν ξέρουν την αιτία της έχθρας τους.
www.pigizois.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου