Του ΣΤΑΥΡΟΥ ΒΛΑΧΟΥ
Ανάμεσα στις πρώτες θέσεις παγκοσμίως, στις κλοπές προϊόντων λιανικής πώλησης από πελάτες, βρίσκεται η Ελλάδα. Σύμφωνα με διεθνή έρευνα, τα αποτελέσματα της οποίας παρουσιάστηκαν χθες η οικονομική ύφεση ωθεί τους Έλληνες σε χιλιάδες μικροκλοπές προϊόντων από πολυκαταστήματα, δημιουργώντας σε αυτά οικονομική ζημιά εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ.
Επιπλέον, παρατηρείται αλλαγή στον τύπο των ανθρώπων που διαπράττουν τα συγκεκριμένα εγκλήματα, καθώς οι περισσότεροι από αυτούς θεωρούνται «ερασιτέχνες», που προχωρούν σε τέτοιες πράξεις περισσότερο από ανάγκη, αλλά και στον τύπο των προϊόντων που κλέβονται.
Και ενώ τα συγκεκριμένα εγκλήματα για τον απλό πολίτη θεωρούνται «ακίνδυνα», καθώς θεωρείται ότι δεν επηρεάζουν την τσέπη του αλλά πλήττουν οικονομικά μόνο τις εταιρίες, τα στοιχεία δείχνουν ακριβώς το αντίθετο… Όταν σημειώνεται απώλεια ενός προϊόντος από μια εταιρεία, αυτή για να το αποσβέσει πρέπει να πουλήσει επιπλέον τέσσερα. Επειδή όμως αυτό δεν μπορεί να γίνει, το κόστος από τις κλοπές μετακυλίεται στα προϊόντα, «στοιχίζοντας» κατά μέσο όρο σε κάθε οικογένεια 152 ευρώ.
Εστιάζουν σε μικρά και ακριβά είδη
Αύξηση στις κλοπές απλών, καθημερινών αγαθών, όπως είναι τα τρόφιμα, τα ρούχα και τα φαρμακευτικά, -γεγονός που αποδίδεται από τους ειδικούς στην οικονομική ύφεση- φανερώνουν τα ευρήματα της έρευνας.
Επιπλέον, οι δράστες τείνουν να εστιάζουν στα μικρά, ακριβά και εύκολα να κρυφτούν προϊόντα, που έχουν σημαντική κοινωνική αίγλη καθώς και μεγάλη μεταπολιτική αξία (video games, iPods/mp3 players, κινητά τηλέφωνα και ρολόγια). Άλλη «αγαπημένη» κατηγορία αποτελούν τα καλλυντικά, αρώματα, αλκοολούχα και είδη ξυρίσματος. Τα κυριότερα συμπεράσματα της έρευνας:
* Τα μεγαλύτερα ποσοστά απωλειών επί του συνόλου των πωλήσεων βρέθηκαν στους τομείς ένδυσης/ιματισμού (3,94%), αξεσουάρ μόδας (3,62%), εσωρούχων/μαγιό (2,91%) και καλλυντικών-αρωμάτων/φαρμακευτικών (1,77%).
* Οι υψηλότερες απώλειες παρατηρήθηκαν στα αξεσουάρ ένδυσης (3,85%) και στα έτοιμα ενδύματα μόδας (3,64%).
* Στα τρόφιμα η υψηλότερη απώλεια καταγράφηκε στο νωπό κρέας (3,38%), με ποσοστό 2,5 φορές υψηλότερο από τον παγκόσμιο μέσο όρο απωλειών για είδη τροφίμων(1,36%).
* Τα τυριά (3,06%) και οινοπνευματώδη (2,38%) είναι επίσης ανάμεσα στα τρόφιμα με μεγάλες απώλειες στην Ευρώπη.
* Τα μαγειρεμένα κρεατικά πολυτελείας σημείωσαν υψηλές απώλειες της τάξης του 2,72%.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΑΙΜΟΡΡΑΓΙΑ
Σοκαριστικά είναι τα ευρήματα της διεθνής έρευνας «Global Retail Theft Barometer» για τις κλοπές και τα εγκλήματα λιανικής παγκοσμίως. Η έρευνα διεξήχθη από τον Ιούλιο του 2008 έως τον Ιούνιο του 2009, καλύπτοντας 1.069 επιχειρήσεις σε όλο τον κόσμο με συνολικό τζίρο 603,1 δισ. ευρώ. Στη χώρα μας ανταποκρίθηκαν 20 οργανισμοί, με συνολικά 791 καταστήματα και συνολικό τζίρο 9,98 δισ. ευρώ. Σύμφωνα με τα αποτελέσματά της που παρουσιάστηκαν σε ημερίδα που διοργάνωσε η εταιρεία «Οδέσους»:
* 84,2 δισ. ευρώ στοίχισαν στις εταιρείες παγκοσμίως οι κλοπές λιανικής
* 518 εκατομμύρια ευρώ το αντίστοιχο ποσό στην Ελλάδα
* 6% αυξήθηκε το 2009 ο μέσος όρος των παγκόσμιων απωλειών σε σχέση με το προηγούμενο έτος, φτάνοντας το 1,43% των πωλήσεων λιανικής
* 5,3 % η αύξηση του αντίστοιχου μέσου όρου στην Ελλάδα, αντιπροσωπεύοντας το 1,39% των συνολικών πωλήσεων λιανικής
* 553 εκατομμύρια οικογένειες, στις χώρες που διεξήχθη η έρευνα, επιβαρύνθηκαν με επιπλέον 152 ευρώ, από την μετακύληση του κόστους των απωλειών, στα προϊόντα
* 36,6% το ποσοστό των λιανέμπορων στην Ελλάδα που δήλωσαν αύξηση στις απώλειές τους
* 55,5% το ποσοστό κλοπών από πελάτες στην Ελλάδα (από τα υψηλότερα παγκοσμίως) και 22,1% από απάτη υπαλλήλων
* 3,1 εκατομμύρια παρανομούντες προσήχθησαν στην Ευρώπη, το 96,7% αυτών πελάτες.
Να σημειωθεί, ότι η «Global Retail Theft Barometer» πραγματοποιείται κάθε χρόνο από το Centre for Retail Research στο Νότιγχαμ της Αγγλίας και χορηγείται από την εταιρεία Chekpoint Systems.
www.adesmeytos.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου