Επιστημονική έρευνα έδειξε ότι αν και η ενασχόληση με το Διαδίκτυο ενισχύει ορισμένες εγκεφαλικές λειτουρ- γίες, ουσιαστικά μειώνει τη δυνατότητα συγκέντρωσης, καθώς και της προσήλωσης σε έναν απαιτητικό στόχο | « |
Με το Ιντερνετ έχουμε γίνει όλοι λίγο σοφότεροι και λίγο εξυπνότεροι ή τουλάχιστον έτσι πιστεύαμε μέχρι πρότινος. Αρκεί ένα κλικ για να ενημερωθούμε για τα νέα, διασκεδάζοντας παράλληλα με το ανέκδοτο που μας έστειλε κάποιος φίλος και την ίδια στιγμή καταγράφοντας τα στοιχεία για το επόμενο πρότζεκτ στη δουλειά.
Ωστόσο έρευνες που πραγματοποίησε το Πανεπιστήμιο του Λος Αντζελες αποκαλύπτουν ότι το σερφάρισμα στο Διαδίκτυο ενισχύει μεν ορισμένες εγκεφαλικές διεργασίες, αλλά ταυτόχρονα δυσχεραίνει άλλες, με αποτέλεσμα σε βάθος χρόνου να χάνουμε κάποιες ικανότητές μας.
Η συγκεκριμένη έρευνα με επικεφαλής τον νευρολόγο Γκάρι Σμολ μελέτησε τις διαφορές στην εγκεφαλική δραστηριότητα ατόμων χωρίς εμπειρία στο Διαδίκτυο και ανθρώπων που χρησιμοποιούν το Ιντερνετ στην καθημερινότητά τους.
Το αποτέλεσμα ήταν ότι υπήρχαν σημαντικές διαφορές στην ενεργοποίηση τμημάτων του εγκεφάλου, όμως το σημαντικότερο εύρημα ήταν ότι μετά από 5 ημέρες ο εγκέφαλος των «αρχαρίων» παρουσίαζε ακριβώς την ίδια εικόνα με τον εγκέφαλο των έμπειρων.
Το ευχάριστο νέο είναι ότι το ανθρώπινο μυαλό έχει μεγάλη δυνατότητα προσαρμογής και ότι μπορούμε εύκολα να μάθουμε καινούργια πράγματα. Το στοιχείο όμως που ανησυχεί ορισμένους νευρολόγους είναι το συγκεκριμένο σημείο του εγκεφάλου που παρουσιάζει αυτή την τεράστια προσαρμοστικότητα όταν χρησιμοποιούμε το Διαδίκτυο.
Πρόκειται για το τμήμα εκείνο του εγκεφαλικού φλοιού που καθορίζει τον τρόπο με τον οποίο λύνουμε προβλήματα, αναγνωρίζουμε και διαχειριζόμαστε συναισθήματα, καταφέρνουμε να συγκεντρωθούμε και διατηρούμε τους μακροπρόθεσμους στόχους μας.
Μπλοκάρισμα
Σύμφωνα με τον καθηγητή μοριακής νευροβιολογίας Μάρτιν Κόρτε, είναι θετικό το ότι βελτιώνεται η ταχύτητα με την οποία επεξεργαζόμαστε εικόνες, ωστόσο είναι άκρως ανησυχητικό ότι επηρεάζεται ένα τόσο κρίσιμο τμήμα του εγκεφάλου.
«Με δεδομένο ότι το ανθρώπινο μυαλό δεν έχει γενικά πολύ καλές επιδόσεις στην παράλληλη εκτέλεση διαφορετικών εργασιών, η μελέτη αποδεικνύει ουσιαστικά ότι μειώνεται η δυνατότητά μας να συγκεντρωθούμε στην κεντρική δραστηριότητά μας και να μπλοκάρουμε τους δευτερεύοντες παράγοντες», εξηγεί ο καθηγητής Κόρτε.
«Υπάρχει ένα γνωστικό φρενάρισμα, σε πολλούς από εμάς σήμερα, καθώς πρέπει να βάζουμε στην άκρη πολλά παράλληλα -κυρίως ψηφιακά- ερεθίσματα προκειμένου να συγκεντρωθούμε στην εργασία μας. Η διαδικασία απώθησης των λοιπών ερεθισμάτων καταλαμβάνει μεγάλο χώρο του "σκληρού δίσκου" μας».
Ακόμη, σύμφωνα με τους ερευνητές, το Ιντερνετ, με την ταχύτητά του μειώνει τη δυνατότητα συγκέντρωσης του εγκεφάλου, όπως επίσης επηρεάζει και τη διαδικασία «ανταμοιβής», δηλαδή της επίτευξης του στόχου που έχει θέσει το μυαλό μας. Επειδή ακριβώς το Ιντερνετ δίνει πολύ γρήγορα αυτή την «ανταμοιβή», ο εγκέφαλός μας μαθαίνει να γίνεται ανυπόμονος και χάνει την ικανότητα της προσήλωσης σε έναν μακροπρόθεσμο ή πολύ απαιτητικό στόχο.
Μια ακόμη έρευνα που πραγματοποιήθηκε ανεξάρτητα φαίνεται επίσης ότι ενοχοποιεί το Διαδίκτυο για την αδράνεια των εγκεφαλικών διεργασιών. Βάσει μελέτης που πήρε το όνομα του Νεοζηλανδού ψυχολόγου Φλιν, αξιολογήθηκαν τα τεστ ευφυΐας σε 14 χώρες καθ’ όλη τη διάρκεια του 20ού αιώνα.
Αποδείχτηκε ότι κάθε 10 χρόνια, ο μέσος όρος δείκτη νοημοσύνης (IQ) αυξάνεται κατά 3-4 μονάδες, δηλαδή κάθε νεότερη γενιά ήταν εξυπνότερη από την προηγούμενη για ολόκληρο τον προηγούμενο αιώνα. Ωστόσο, την τελευταία δεκαετία παρατηρείται ελαφρά μείωση στον δείκτη νοημοσύνης των νέων γενεών. Αρκετοί επιστήμονες, όπως ο Κόρτε, ερμηνεύουν αυτή την τάση ως «τεμπελιά» του εγκεφάλου, που προκύπτει εξαιτίας της μεγάλης ευκολίας που παρέχει το Διαδίκτυο.
Μαρία Αδαμίδου
madam@pegasus.gr
www.ethnos.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου