Η θαυματουργός εικόνα "Παναγίας της Κεράς"απο το χωριό Μονή του Δημου Ανατολικού Σελίνου

Η θαυματουργός εικόνα "Παναγίας της Κεράς"απο το χωριό Μονή του Δημου Ανατολικού Σελίνου

Τρίτη 30 Νοεμβρίου 2010

Ο ῞Αγιος ᾿Ιωάννης ὁ Χρυσόστομος για την νηστεία των Χριστουγέννων και κατὰ τῆς πολυφαγίας

᾿

.

Νὰ μὴν ἀπορεῖς ἐὰν τὴν ≪τρυφὴ≫ [δηλαδὴ πλούσια καὶ φιλήδονη ζωὴ πολυφαγίας καὶ ἀκολασίας, Σ.τ.Σ.] τὴν ὀνόμασε ≪ἀγκάθια≫. Κι ἐσὺ τὸ ἀγνοεῖς, ὄντας μεθυσμένοςἀπὸ τὸ πάθος. ᾿Εκεῖνοι ὅμως ποὺ εἶναι ὑγιεῖς γνωρίζουν ὅτι ἡ πολυφαγία καὶ ἡ ἀκολασία κεντάει περισσότερο ἀπὸ τὸ ἀγκάθι καὶ δαπανάει τὴν ψυχὴ περισσότερο ἀπὸ τὴ μέριμνα, ἐνῶ δημιουργεῖ χειρότερους πόνους καὶ στὸ σῶμα καὶ στὴν ψυχή. Γιατὶ δὲν πλήττεται κάποιος τόσο ἀπὸ τὴ φροντίδα ὅσο ἀπὸ τὴν ἀφθονία. ῞Οταν τὸν ἄνθρωπο τὸν πιάνουν οἱ ἀγρυπνίες, τὸ τέντωμα τῶν κροτάφων, τὸ βάρος στὸ κεφάλι καὶ πόνοι στὰ σπλάχνα, κατάλαβε ἀπὸ πόσα ἀγκάθια εἶναι χειρότερα ὅλα αὐτά. Καὶ ὅπως τ᾿ ἀγκάθια σὰν τὰ μαζέψεις ματώνουν τὰ χέρια ποὺ τὰ κρατοῦν, ἔτσι καὶ ἡ πολυφαγία καὶ ἡ ἀκολασία καὶ τὰ πόδια καὶ τὰ χέρια καὶ τὸ κεφάλι καὶ τὰ μάτια καὶ ἁπλὰ ὅλα τὰ μέλη τὰ ρημάζει. Ξερὴ καὶ ἄκαρπη, ὅπως τὸ ἀγκάθι, προξενεῖ στενοχώρια καὶ κακοπάθεια πολὺ περισσότερη καὶ πολὺ πιὸ καίρια. Φέρνει πρόωρο γῆρας, ἀμβλύνει τὶς αἰσθήσεις, θολώνει τὸ λογισμό, σακατεύει τὸ νοῦ ποὺ ἤτανε ξυράφι καὶ κάνει πλαδαρὸ τὸ σῶμα, ἔτσι ποὺ ἡ ἀποθήκη τῆς κόπρου γίνεται πλουσιότερη καὶ ἱκανὴ νὰ μαζεύει σωρεία κακῶν καὶ μεγαλύτερο φορτίο μὲ τὸ ὑπέρογκο γέμισμα. ᾿Εξαιτίας της πολλὰ καὶ συνεχὴ εἶναι τὰ πτώματα καὶ πυκνὰ τὰ ναυάγια.

Γιατί, λοιπόν, πές μου, ≪λιπαίνεις≫ τὸ σῶμα; Μήπως σὲ ἔχουμε γιὰ νὰ σὲ προσφέρουμε θυσία; ῍Η γιὰ νὰ [σὲ] παραθέσουμε τραπέζι; Τὶς ὄρνιθες καλῶς τὶς παχαίνεις. Μᾶλλον οὔτε κι ἐκεῖνες καλῶς, γιατὶ ὅταν παχυνθοῦν εἶναι ἄχρηστες γιὰ ὑγιεινὴ δίαιτα [...].

Τίποτε δὲν εἶναι γιὰ τὸ σῶμα πιὸ ἐχθρικὸ καὶ βλαβερὸ ὅσο ἡ πολυφαγία καὶ ἡ ἀκολασία [...].

᾿Ακόμη καὶ οἱ κρασοπῶλες δὲν ἀφήνουν τοὺς πελάτες τους νὰ λάβουν πέραν τοῦ δέοντος, γιὰ νὰ μὴ σκάσουν. ῞Ομως οἱ φαγοπότες οὔτε αὐτὴ τὴν πρόνοια δὲ λαμβάνουν γιὰ τὴν κοιλιά τους, ἀλλὰ ἀπεναντίας φροντίζουν νὰ τὴ γεμίσουν μέχρι διαρρήξεως, μέχρι τ᾿ αὐτιά, μέχρι τὶς μύτες, μέχρι τὸ φάρυγγα γεμίζουν τὰ πάντα προκαλώντας διπλὴ στενοχώρια καὶ στὸ πνεῦμα καὶ στὸ ζωντανὸ ὀργανισμό.

Μήπως γι᾿ αὐτὸ σοῦ δόθηκε ὁ φάρυγγας, γιὰ νὰ τὸν γεμίζεις μέχρι τὸ στόμα ἐπάνω μὲ σάπιο κρασὶ καὶ ὅποια ἄλλη διαφθορά; ῎Οχι γι᾿ αὐτό, ἄνθρωπε, ἀλλὰ πρῶτα γιὰ νὰ ψάλλεις στὸ Θεὸ καὶ νὰ ἀναπέμπεις τὶς ἱερὲς εὐχὲς καὶ γιὰ νὰ συμβουλεύεις στοὺς πλησίον σου αὐτὰ ποὺ τοὺς συμφέρουν. ᾿Εσὺ ὅμως, σὰν γιὰ αὐτὸ νὰ ἔλαβες τὸ φάρυγγα, οὔτε γιὰ λίγο δὲν τὸν ἀφήνεις νὰ ξεκουραστεῖ καὶ σ᾿ ὅλη σου τὴ ζωὴ τὸν ὑποτάσσεις σ᾿ αὐτὴ τὴν πονηρὴ δουλεία. Εἶναι σὰν νὰ πῆρε κάποιος κιθάρα μὲ χρυσὲς χορδὲς καλὰ κουρδισμένη, καὶ ἀντὶ νὰ παίζει μ᾿ αὐτὴν ἁρμονικὴ μελωδία νὰ τὴν παραχώνει μὲ πολλὴ κοπριὰ καὶ μὲ πηλό. ῎Ετσι κάνουν κι αὐτοί. Καὶ δὲν εἶπα κοπριὰ τὴν τροφὴ ἀλλὰ τὴν τρυφὴ καὶ τὴν πολλὴ ἐκείνη ἀσέλγεια. Γιατὶ τὸ ἐπιπλέον αὐτοῦ ποὺ εἶναι ἀναγκαῖο δὲν εἶναι τροφὴ ἀλλὰ μόνο ὄλεθρος. ῾Η κοιλία, αὐτὴ καθ᾿ ἑαυτή, ἔγινε μόνο γιὰ τὴν ὑποδοχὴ τῶν τροφῶν ἐνῶ τὸ στόμα καὶ ὁ φάρυγγας καὶ ἡ γλώσσα καὶ γιὰ ἄλλα πολὺ ἀναγκαιότερα πράγματα. Μάλιστα καὶ ἡ κοιλιὰ ἀκόμη δὲν ἔγινε ἁπλῶς γιὰ τὴν ὑποδοχὴ τῶν τροφῶν ἀλλὰ γιὰ τὴν ὑποδοχὴ τῶν τροφῶν μὲ μέτρο. Καὶ αὐτὸ μᾶς τὸ γνωστοποιεῖ βροντοφωνάζοντάς το μας μὲ χίλιους τρόπους ὅταν τὴν παρενοχλήσουμε μὲ αὐτὴ τὴν πλεονεξία. Καὶ ὄχι μόνο βροντοφωνάζει, ἀλλὰ εὑρισκόμενη σὲ ἄμυνα γιὰ τὴν ἀδικία ἀπαιτεῖ γιὰ μᾶς τὴν ἔσχατη ποινή. Καὶ πρῶτα τιμωροῦνται τὰ πόδια ποὺ μᾶς βαστάζουν καὶ μᾶς πηγαίνουν στὰ πονηρὰ ἐκεῖνα συμπόσια, ἔπειτα τὰ χέρια ποὺ τὴν ὑπηρέτησαν μεταφέροντας τόσα καὶ τέτοια ἐδέσματα. Πολλοὶ κατέστρεψαν καὶ αὐτὸ τὸ στόμα καὶ τοὺς ὀφθαλμοὺς καὶ τὴν κεφαλή. Καὶ ὅπως ὁ δοῦλος ὅταν τοῦ δοθοῦν ἐντολὲς ποὺ ξεπερνοῦν τὴ δύναμή του χάνει τὸ μυαλό του καὶ βρίζει πολλὲς φορὲς αὐτὸν ποὺ τοῦ ἔδωσε τὶς ἐντολές, ἔτσι καὶ αὐτὴ μαζὶ μὲ τὰ μέλη αὐτὰ καταστρέφει καὶ διαφθείρει ἀναγκαστικὰ πολλὲς φορὲς καὶ τὸν ἐγκέφαλο.

῾Ο Θεὸς οἰκονόμησε καὶ τοῦτα τὰ πράγματα καλὰ ὥστε ἀπὸ τὴν ἀμετρία νὰ γίνεται τόση βλάβη ποὺ καὶ ὅταν μὲ τὴ θέλησή σου δὲ ζεῖς ἐνάρετα νὰ μάθεις νὰ βάζεις μέτρο ἔστω καὶ παρὰ τὴ θέλησή σου ἀπὸ τὸ φόβο τῆς τόσο μεγάλης φθορᾶς. Γνωρίζοντάς τα λοιπὸν αὐτά, ἂς ἀποφεύγουμε τὴν τρυφή, ἂς φροντίζουμε νὰ ἔχουμε μέτρο, γιὰ νὰ ἀπολαύσουμε σωματικὴ ὑγεία καὶ νὰ ἀπαλλάξουμε καὶ τὴν ψυχὴ ἀπὸ κάθε ἀρρώστια καὶ νὰ ἐπιτύχουμε τὰ μέλλοντα ἀγαθὰ μὲ τὴ χάρη καὶ τὴ φιλανθρωπία τοῦ Κυρίου ἡμῶν ᾿Ιησοῦ Χριστοῦ ≪ᾧ ἡ δόξα καὶ τὸ κράτος εἰς τοὺς αἰώνας τῶν αἰώνων. ᾿Αμήν≫.



www.imka.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου