Ο νέος χώρος της Ελενας Παπαδοπούλου ανανεώνει τη σχέση μας με το κτίριο της οδού Επικούρου και την κεντρική γκαλερί του Ανδρέα Μελά «ΑΜΠ», αφού δηλώνει, μέσα από την πρώτη διοργάνωση, ότι προχωρεί στο σήμερα, αφήνοντας πίσω τις μνήμες της φόρμας της δεκαετίας 1970.
Η έκθεση «Κατανάλωση» της ready made καλλιτέχνιδας Κλερ Φοντέν αναπτύσσει ένα εικαστικό «δρώμενο» γύρω από τις σύγχρονες συνθήκες διαβίωσης, όπου η κατανάλωση έχει γίνει η κύρια δραστηριότητά μας αλλά και η προσωπική μας μοίρα.
Το σκεπτικό της, ότι η καταστολή δείχνει καθημερινά τη σκληρότητα και την αυθαιρεσία της απέναντι σε κάθε χειρονομία, ότι ζούμε την αβεβαιότητα και την καταπίεση και ότι βιώνουμε έναν νέο τύπο μοναξιάς που, ίσως, δεν είχε υπάρξει ποτέ πριν, την ωθεί σε έργα δραστικά. Σε ένα παλαιότερο κείμενό της του 2005, η Κλερ Φοντέν γράφει: «... θα χρειαστεί να πληρώσουμε ένα σκληρό αντίτιμο για τη δυτική υποχώρηση της ταυτότητας, τον φόβο της εγγύτητας, τον κοινό-ευρωπαϊσμό και τις γνωματεύσεις που ενοικιάζονται στις εφημερίδες και στις οθόνες της τηλεόρασης. Θα βιώσουμε ένα είδος φτώχειας, που θα μας θυμίζει τις χειρότερες αναμνήσεις μας, μια φτώχεια όχι συνδεδεμένη με την οικονομική κρίση, αλλά πολύ πιο ερημωτική. Μια φτώχεια δυνατοτήτων, που ήδη ροκανίζει τα άκρα της πολιτικής».
Στον τοίχο τής γκαλερί η λέξη «κατανάλωση» έχει κατασκευαστεί από την καλλιτέχνιδα και τους βοηθούς της με χιλιάδες σπιρτόξυλα. Ο θεατής βλέπει τη λέξη δίχως, πιθανώς, να γνωρίζει ότι για να γραφτεί χρειάστηκε μια φουλ βδομάδα εντατικής δουλειάς για πολλούς ανθρώπους, μια σωματική προσπάθεια που έμμεσα περιγράφει την εργατική παραγωγή. Εργα της Φοντέν, όπως «Το γλυπτό της ύφεσης», όπου η ηλεκτρική σκούπα ρουφάει τον μετρητή του γκαζιού μέχρι να τον μηδενίσει και να σβήσει εντελώς την απόδειξη της κατανάλωσης ή το «Made in USA», ένα σχέδιο με καπνό του 2004, που παίρνει τον τίτλο του από τη διάσημη ταινία του 1966 του Γκοντάρ, όπου η Αννα Καρένινα προφέρει αρκετές φορές την πρόταση: «Δεν έχω λόγια να σας πω πόσο μισώ την αστυνομία», είναι ενδεικτικά του ενδιαφέροντός της για τον σχολιασμό των κοινών ζητημάτων.
Εξαιρετική καλλιτέχνις του χρόνου μας, αρκεί ο θεατής να βαθύνει σε ό,τι αισθάνεται βλέποντας τα έργα, τα οποία ούτως ή άλλως προκαλούν συγκίνηση. Εκείνο, ωστόσο, που κεντρίζει είναι το βλέμμα της γυναίκας αυτής στα πράγματα, στις καταστάσεις που βιώνουμε, στη διορατικότητά της. Σας θυμίζω το έργο που είχε εκτεθεί στην Αθήνα πριν από μερικά χρόνια σαν μέρος του Νο solid crystal, το σήμα με νέον «Foreigners Everywhere», που αναφερόταν στον ξένο ως δείγμα μιας γενικευμένης κατάστασης.
Ο ένστολος και ο κόσμος του δρόμου και του μετρό αποτελούν κινητήριο δύναμη, ξεκάθαρα αφηγηματική στη δουλειά τού Μίλτου Μιχαηλίδη. Ο καλλιτέχνης, ζωγράφος άριστος που δεν αφήνεται στις δεξιοτεχνίες του, παρακολουθεί τα πράγματα άγρυπνα και οργανώνει ένα ασφυκτικό κλειστοφοβικό περιβάλλον στο χώρο της γκαλερί «Μέδουσα» με «ευτυχισμένα» ζωγραφικά έργα, όπου ωραίες ξανθές και κήποι ανθίζουν, κυκλωμένοι από ένστολους με αντιασφυξιογόνες μάσκες.
Αναφερόμενος στο βιβλίο του Μπρετ Ιστον Ελις «Λιγότερο από το μηδέν», σχολιάζει την πραγματικότητα του δρόμου. Γράφει ο Ελις για τις εικόνες των ανθρώπων που τρελαίνονταν ζώντας στην πόλη, εικόνες γονιών τόσο πεινασμένων που έτρωγαν τα ίδια τα παιδιά τους, εικόνες νέων ανθρώπων που σήκωναν τα μάτια από την άσφαλτο και τυφλώνονταν από τον ήλιο.
Ο Μίλτος Μιχαηλίδης χρησιμοποιεί τον τίτλο του βιβλίου του Ελις 25 χρόνια μετά, ακριβώς για να δείξει ότι τίποτα δεν έχει αλλάξει, αντίθετα, η ατμόσφαιρα του τότε είναι η Αθήνα τού σήμερα, ότι ο άνθρωπος παραμένει απολύτως αδιάφορος, άρα ανίκανος να αλλάξει τον κόσμο.
Μιλάμε για δύο εκθέσεις με καθαρά πολιτικοκοινωνικό περιεχόμενο και σύγχρονη εικαστική γραφή. *
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου