Η θαυματουργός εικόνα "Παναγίας της Κεράς"απο το χωριό Μονή του Δημου Ανατολικού Σελίνου

Η θαυματουργός εικόνα "Παναγίας της Κεράς"απο το χωριό Μονή του Δημου Ανατολικού Σελίνου

Σάββατο 2 Απριλίου 2011

Αυτισμός: Εκπαίδευση και συμβουλές αντιμετώπισης


Η Ιφιγένεια Λαμπροπούλου, Εκπαιδευτική Σύμβουλος, Σύμβουλος Μελέτης Παιδιών Προσχολικής και Δημοτικής Ηλικίας, με αφορμή τη Παγκόσμια Ημέρα Ευαισθητοποίησης για τον Αυτισμό (2 Απριλίου) εξηγεί στο Υγείαonline.gr, τι είναι ο αυτισμός και πως μπορεί να βοηθηθεί ένα παιδί που παρουσιάζει αυτό το πρόβλημα.


Τι είναι ο αυτισμός;


Ο αυτισμός είναι μια αναπτυξιακή διαταραχή του εγκεφάλου με εμφανέστατα στοιχεία στη συμπεριφορά. Ενδείξεις προς την αναγνώρισή του υπάρχουν σχεδόν από τη γέννηση.

Ποια τα αιτία εμφάνισης;

Γενετικοί παράγοντες, λοιμώξεις κατά την κύηση ή την νηπιακή ηλικία, είναι μερικά από τα αίτια που συνδέονται με τον αυτισμό. Η έρευνες συνεχίζονται.

Ποιό φύλο προσβάλει συχνότερα;

Ο αυτισμός προσβάλει πιο συχνά τα αγόρια και λιγότερο τα κορίτσια.

Διαγνωστικά Χαρακτηριστικά

Τα συμπτώματα του αυτισμού είναι παρόντα σχεδόν από τη γέννηση και αυξάνονται όσο το παιδί μεγαλώνει.

Συμπτώματα - Ενδείξεις:

Η διάγνωση για αυτισμό συμπεριλαμβάνει δυσκολία στην κοινωνική και επικοινωνιακή ανάπτυξη σε συνδυασμό με επαναληπτική ή άκαμπτη συμπεριφορά και ενδιαφέροντα. Οι δυσκολίες σε αυτούς τους τομείς μπορούν να φανούν με πολλούς τρόπους. Για παράδειγμα:

Κοινωνικές δυσκολίες: το παιδί αποφεύγει την συναναστροφή. Προτιμά να παίζει μόνο του. Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν του αρέσει η συναναστροφή και η παρέα, απλώς δεν την ξεκινάει. Ακόμα και αν την επιδιώκει δεν ξέρει πώς να την συντηρήσει με αμοιβαίο τρόπο. Δεν καταλαβαίνει τις κοινωνικές αρχές σε κατάλληλο αναπτυξιακό επίπεδο. Έχει δυσκολίες με τους συμμαθητές και δεν μοιράζεται ενδιαφέροντα ή συναισθήματα με άλλους.

Επικοινωνία: επικοινωνεί μόνο για λόγους αναγκών π.χ. για να φάει κτλ. Παρουσιάζει καθυστέρηση στην ανάπτυξη του λόγου ή σε κάποιες περιπτώσεις απουσία της γλώσσας. Δεν χρησιμοποιεί μη λεκτικές κινήσεις π.χ χειρονομίες. Αδυνατεί να κάνει μία αμοιβαία συζήτηση ακόμα και όταν το γλωσσικό κομμάτι είναι καλά ανεπτυγμένο. Επαναλαμβάνει φράσεις που άκουσε, ή επαναλαμβάνει ότι έχει μόλις ειπωθεί. Κάνει επαναλαμβανόμενες ερωτήσεις και δεν μπορεί να μείνει στο θέμα σε συζήτηση. Θυμώνει αντί να επικοινωνεί.

Άκαμπτες ή επαναληπτικές συμπεριφορές και περιορισμένα ενδιαφέροντα: επιδεικνύει επαναληπτική κινητική συμπεριφορά όπως ταλάντωση του σώματος ή αιώρηση χεριών. Θέλει να γίνονται τα πράγματα κάθε φορά με ένα συγκεκριμένο τρόπο. Τρώει συγκεκριμένα φαγητά. Μιλάει για το ίδιο θέμα επαναληπτικά. Έχει έντονο ενδιαφέρον για κάποιο θέμα, σχεδόν αποκλείοντας οτιδήποτε άλλο. Χρησιμοποιεί αντικείμενα με επαναληπτικό τρόπο, όπως να βάζει τα lego τουβλάκια το ένα πάνω στο άλλο με τον ίδιο πάντα τρόπο.

Τρόποι Αντιμετώπισης - Θεραπεία

Δεν υπάρχουν πολλές αγωγές για τον αυτισμό και δεν υπάρχει θεραπεία. Οι περισσότερες
αγωγές είναι εκπαιδευτικές. Εστιάζονται στο να διδάξουν στα άτομα με αυτισμό τις δεξιότητες για να είναι όσο μπορούν πιο ανεξάρτητα. Τα άτομα με αυτισμό ωφελούνται πολύ από αυτές τις παρεμβάσεις και συνεχίζουν να μαθαίνουν και να αποκτούν δεξιότητες σε όλη τη διάρκεια της ζωής τους. Δεν υπάρχει φαρμακευτική αγωγή για τον αυτισμό.

Συμβουλές...

Το κάθε άτομο με αυτισμό είναι μία ξεχωριστή περίπτωση. Τα περισσότερα άτομα με αυτισμό παρουσιάζουν μία ιδιαίτερη ικανότητα σε κάποιο τομέα, π.χ. μουσική, χειροτεχνίες κτλ. Δεν φταίει κανείς που ένα παιδί γεννιέται αυτιστικό.

Είναι απόλυτα κατανοητό ότι οι γονείς με παιδί αυτιστικό αναπτύσσουν ένα μεγάλο βαθμό «συγκρουσιακής αυτοκατηγορίας», διαστρέβλωσης της πραγματικότητας, υποτίμηση και μοναξιά. Είναι επίσης απόλυτα κατανοητό ότι ο φόβος και το άγχος στην καθημερινή διαχείριση του παιδιού, οι οικονομικές δυσκολίες, αλλά και η ανησυχία για την έλλειψη ικανοποιητικών, εκπαιδευτικών και επαγγελματικών πηγών, υπηρεσιών για το παιδί και την οικογένειά, ιδιαίτερα καθώς το βλέπουν να μεγαλώνει, μεγαλώνοντας ταυτόχρονα και οι ανάγκες τους, κατακλύζει καθημερινά στο συναίσθημα και την σκέψη των γονιών.

Χρειάζεται όμως πολύ ΥΠΟΜΟΝΗ, ΘΕΤΙΚΗ ΣΚΕΨΗ και ΠΑΡΟΤΡΥΝΣΗ.

Να θυμάστε ότι ΣΤΟΧΟΣ ΕΙΝΑΙ Η ΓΝΩΣΗ. Με ποιά ταχύτητα θα κατακτήσει την γνώση ένα παιδί δεν παίζει ρόλο, αρκεί να φτάσει στον τελικό του στόχο. Το αυτιστικό παιδί ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΜΑΘΕΙ ΠΡΑΓΜΑΤΑ, και είναι χρέος μας, αντί να σπαταλάμε χρόνο και συναίσθημα στο τί δεν θα καταφέρει ένα αυτιστικό παιδί, ή σε μια εγωκεντρική μεμψιμοιρία να επικεντρωθούμε στο ποιά εφόδια για τη ζωή του μπορούμε να του διδάξουμε.

Ιφιγένεια Η. Λαμπροπούλου
Εκπαιδευτική Σύμβουλος
Σύμβουλος Μελέτης Παιδιών Προσχολικής και Δημοτικής Ηλικίας

childstudyconsultant.blogspot.com


Επιμέλεια άρθρου υγείας: Συντακτική Ομάδα Υγείαonline

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου