Η θαυματουργός εικόνα "Παναγίας της Κεράς"απο το χωριό Μονή του Δημου Ανατολικού Σελίνου

Η θαυματουργός εικόνα "Παναγίας της Κεράς"απο το χωριό Μονή του Δημου Ανατολικού Σελίνου

Δευτέρα 29 Μαρτίου 2010

«Προσευχή και Υπακοή» Μικρό Γεροντικό Ζ΄ του Παντελή Πάσχου


Μια βιβλιοπαρουσίαση

με πολλά και ωφέλιμα μηνύματα









Οι εκδόσεις ΑΡΜΟΣ παρουσίασαν την Παρασκευή 19 Μαρτίου στις 7:30 το απόγευμα στο βιβλιοπωλείο των Εκδόσεων Μαυροκορδάτου 11, ένα καινούργιο βιβλίο στη σειρά των μικρών Γεροντικών που εκδίδει ο Π. Β. Πάσχος.

Ο εκδότης Γιώργος Χατζηϊακώβου παρουσίασε τους ομιλητές, τον κ. Δημήτριο Γόνη, τον π. Χρυσόστομο Παπαθανασίου, τον κ. Κορναράκη Κωνσταντίνο και τον κ. Σταμάτη Γρημάνη ο οποίος διάβασε επιλεγμένα κείμενα από το βιβλίο για να πάρουν οι παριστάμενοι μια γεύση των γραφομένων.

Ο κ. Δημήτριος Γόνης αναφερόμενος στο βιβλίο τόνισε ότι «το αντικείμενο της διαπραγματεύσεως του είναι η συνεχής νήψη(στις σελίδες του βιβλίου φιλοξενούνται 108 αποφθέγματα για τη νήψη), η αδιάλειπτος προσευχή(23 αποφθέγματα) η φιλοξενία και η ελεημοσύνη(18 αποφθέγματα) και η υπακοή(32 αποφθέγματα).»

Το βιβλίο είναι ουσιαστικά μια συλλογή αποφθεγμάτων τα οποία έχουν αγιογραφική θεμελίωση και διδακτικό και οικοδομητικό χαρακτήρα και στην οποία τα ομιλούντα πρόσωπα είναι (34)Αββάδες (2)Αμμάδες, οι περισσότεροι των οποίων ζουν στην Αίγυπτο.

«Ο αναγνώστης διαπιστώνει, τόνισε εμφαντικά ο κ. Γόνης, ότι το Γεροντικό αν και είναι μια ανεξάντλητη πηγή διάφορων ιστορικών πληροφοριών», εντούτοις ίσως, «δεν είναι κατάλληλο ανάγνωσμα για έναν ορθολογιστή αναγνώστη διότι θα τον σκανδαλίσουν το στοιχείο της υπερβολής και τα θαύματα, για τον πιστό όμως αναγνώστη το θαύμα αποτελεί επέμβαση του θείου στην ιστορία ενώ το στοιχείο της υπερβολής ενίοτε χρησιμοποιείται για να καταστήσει εντονότερο τον διδακτικό και εποικοδομητικό χαρακτήρα των αποφθεγμάτων.»

Και κατέληξε συνιστώντας τους αναγνώστες του βιβλίου αυτού, πως «το ταξίδι πρέπει να είναι αργό, μεθοδικό και ερευνητικό μονό έτσι θα φθάσουμε στην πνευματική Ιθάκη φορτωμένοι με πλούσιους πνευματικούς καρπούς και προβληματισμούς.»

Ο π. Χρυσόστομος Παπαθανασίου κατόπιν, αφού ευχαρίστησε το φίλο, καθηγητή του και συγγραφέα πολλών αξιολογότατων βιβλίων, ανέφερε χαρακτηριστικά το «Έρως Ορθοδοξίας», κ. Π. Β. Πάσχο για την πρόσκληση που του απηύθυνε να είναι ομιλητής στην παρουσίαση αυτού του βιβλίου, τόνισε πως ο συγγραφέας του Μικρού Γεροντικού, «δεν είναι μόνο ένας σχολαστικός καθηγητής ένας διανοητής, ένας ποιητής, ένας λογοτέχνης, ένας θεολόγος, αλλά είναι ο θεολόγος που βιώνει την ορθόδοξη πνευματική ζωή.»

Στη συνέχεια ο π. Χρυσόστομος, κατέθεσε τον προβληματισμό του για το «τι θα γίνει με το σύγχρονο άνθρωπο, αν και πως θα δεχθεί αυτά τα μηνύματα που βγαίνουν από τα αποφθέγματα των Γερόντων», καθώς στην εποχή μας «αργεί το ευαγγέλιο και η χριστιανική ζωή διακρίνεται από πνευματική ραθυμία και υπνηλία». «Όμως, τόνισε, υπάρχει και η ψυχή του ανθρώπου και αυτή πρέπει να τραφεί, γι΄ αυτό είναι απαραίτητο να υπάρχουν αυτά τα αναγνώσματα που μας οδηγούν σε πνευματική εγρήγορση, στην αδιάλειπτο προσευχή(το άνοιγμα των οφθαλμών μας προς το Θεό), στη φιλοξενία και την ελεημοσύνη(η εμπειρική οδός των αρετών), στην υπακοή(η κατ΄ εξοχήν ελευθερία, εισάγει στην πνευματική ζωή), αρετές οι οποίες είναι κλειδιά, εργαλεία για την τελειότητα.»

Και ο π. Χρυσόστομος Παπαθανασίου συνόψισε λέγοντας πως, «όλες οι αρετές που αναδύονται μέσα από αυτή τη συλλογή αποφθεγμάτων του Π. Β. Πάσχου, έχουν πρώτον ως βάση την Αγία Γραφή και δεύτερον έχουν χριστολογικό χαρακτήρα, πίσω από τα αποφθέγματα είναι ο Χριστός, τα αποφθέγματα είναι πρακτικές συμβουλές και θεολογία του θεωρητικού βίου γι΄ αυτό αξίζει να διαβάσουμε αυτό το βιβλίο.»

.

Ο τρίτος κατά τη σειρά των ομιλητών, ο κ. Κορναράκης Κωνσταντίνος, αναφερόμενος στο σεβαστό δάσκαλό του και συγγραφέα του βιβλίου «Προσευχή και Υπακοή» Π. Β. Πάσχο, τον περιέγραψε ως ένα διακεκριμένο στοχαστή και ποιητή, ο οποίος με την παρούσα εργασία του, μόνο κάτι ωφέλιμο έχει να μας μεταδώσει.

Τόνισε επίσης, ότι «η συλλογή κειμένων δεν είναι μια απλή εργασία, αλλά κρίνεται συνολικά από το πρόσωπο που επιλέγει, τι πείρα διαθέτει, τι γνώσεις διαθέτει, και τι επιθυμεί να προβάλλει. Ένα δεύτερο στοιχείο είναι το σχέδιο που υπηρετεί η επιλογή των κειμένων και ένα τρίτο η επιτυχής υλοποίηση του σχεδίου επιλογής.»

Κατόπιν ο ομιλητής, χρησιμοποιώντας παραδείγματα από το βιβλίο επεσήμανε «δυο βασικά σημεία του βιβλίου, νύξεις αυτοσυνειδησίας για το σύγχρονο άνθρωπο. Το ένα είναι το ίδιο θέλημα. Ολόκληρο το βιβλίο το διέπει η ιδέα του ιδίου θελήματος, το να αυτονομείται δηλαδή ο άνθρωπος έναντι του θελήματος του Θεού.» Στη συνέχεια ο κ. Κορναράκης ανέφερε κάποια στοιχεία, μέσα από τις περιγραφές και τις ιστοριούλες που διαβάζουμε στο γεροντικό του Π. Β. Πάσχου, όπου βλέπουμε να περιγράφεται η λειτουργία του ιδίου θελήματος όπως το πρόβλημα των εσωτερικών συγκρούσεων, των διαπροσωπικών σχέσεων και της αυτονομίας του ανθρώπου έναντι του Θεού.

«Το δεύτερο σημείο του βιβλίου, στο οποίο εστίασε την προσοχή του ο ομιλητής, είναι το πρόβλημα των λογισμών, το πως ο άνθρωπος οφείλει να προσέχει, να ανακρίνει και αναλύει τους λογισμούς του.» Ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Κορναράκης ότι «ο σατανάς είναι σχοινοπλόκος, όσο πιο πολλούς λογισμούς ξοδεύουμε για να κάνουμε το δικό μας θέλημα τόσο πιο πολύ ο σατανάς μας δεσμεύει στο δικό του θέλημα.»

«Οι λογισμοί λοιπόν, όπως περιγράφονται μέσα από το βιβλίο, έχουν δύο βασικές κατευθύνσεις η μία είναι η αυτοανάλυση εκ μέρους του ανθρώπου και η αποσύνθεση του λογισμού και η δεύτερη είναι η σύνθεση πια του πνευματικού αγώνα, δηλαδή μας περιγράφεται μέσα στο βιβλίο, βάσει των αποφθεγμάτων πως μπορεί να αναλύσει ο άνθρωπος τους λογισμούς και πως μπορεί να συνθέσει τον πνευματικό αγώνα της υπάρξεώς του.»

Κατόπιν ο κ. Κορναράκης αναφέρθηκε σε κάποια στοιχεία που συντελούν στη σύνθεση του πνευματικού αγώνα του ανθρώπου όπως η συνεχής αναφορά μας στο Θεό, η κρίση του Θεού και η κρίση των ανθρώπων, η βία του ανθρώπου κατά του εαυτού του, η εκδραμάτιση των βιώματων του ανθρώπου(βλ. ψυχόδραμα του Μορένο) κλπ.

Εν κατακλείδι τόνισε ο κ. Κορναράκης «τα βιβλία αυτά σε άνυδρους καιρούς είναι σαν το φρέαρ του Ιακώβ» και γι΄ αυτό ωφελιμότατα για τον άνθρωπο της εποχής μας.



www.zoiforos.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου