
Σε πολλά σημεία της Αγίας Γραφής γίνεται λόγος για τη νηστεία και όλοι οι ιεροί Πατέρες της Εκκλησίας μας αναφέρονται σε ομιλίες τους στο θέμα της νηστείας.
(Περιοδικό «Η Δράσις μας», Φεβρουάριος 2010)
www.alopsis.gr
"Βρές την ειρήνη μέσα σου και χιλιάδες ανθρωποι θα ειρηνεύσουν διπλα σου" Οσιος Σεραφείμ του Σάρωφ
Από το βιβλίο: «ΣΤΑΡΕΤΣ ΣΑΒΒΑΣ
Ο ΠΑΡΗΓΟΡΗΤΗΣ»
ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΑΘΩΣ
www.gonia.gr
Άγιος Λουκάς Αρχιεπίσκοπος Κριμαίας
Λόγος στον Εσπερινό της συγχωρήσεως
Πρέπει, αδελφοί και αδελφές μου, να έχουμε χαραγμένο στην καρδιά μας και να θυμόμαστε πάντα τον λόγο του Χριστού: «Εάν γάρ αφήτε τοις ανθρώποις τα παραπτώματα αυτών, αφήσει και υμίν ο πατήρ υμών ο ουράνιος· εάν δέ μή αφήτε τοις ανθρώποις τα παραπτώματα αυτών, ουδέ ο πατήρ υμών αφήσει τα παραπτώματα υμών» (Μτ. 6, 14-15). Είναι πολύ φοβερά αυτα τα λόγια του Κυρίου. "Αν δεν συγχωρούμε τα παραπτώματα του πλησίον μας τότε και ό Χριστός, στη Φοβερά του Κρίση, θα μας βάλει στα αριστερά του δεν θα μας αφήσει τις αμαρτίες μας διότι και εμείς δεν αφήναμε τα παραπτώματα τού πλησίον μας. Βλέπετε, διότι πραγματικά είναι φρικτό πράγμα να μην συγχωρούμε τους ανθρώπους.
Στους βίους των αγίων υπάρχουν αρκετά παραδείγματα ανθρώπων πού τιμωρήθηκαν επειδή δεν ήθελαν να συγχωρήσουν. Ο ιερομόναχος Τίτος της Λαύρας των Σπηλαίων του Κιέβου βρισκόταν στην επιθανάτια κλίνη. Μαζεύτηκε γύρω του όλη η αδελφότητα της Μονής. Όλοι ήξεραν ότι υπάρχει παλιά έχθρα μεταξύ του Τίτου και του Ιεροδιακόνου Ευάγριου, γι' αυτό και έφεραν τον Ευάγριο να συμφιλιωθεί με τον Τίτο πριν αποθάνει.
Ο μακάριος αυτός ο Τίτος σηκώθηκε στο κρεβάτι του, έσκυψε μπροστά στον Ευάγριο το κεφάλι του και του ζήτησε συγγνώμη. Αλλά ο σκληρόκαρδος Ευάγριος του απάντησε με έναν τρομερό λόγο: «Δεν θα σε συγχωρήσω ούτε σ' αυτή τήν ζωή ούτε στην μέλλουσα». Μόλις το είπε αυτό έπεσε νεκρός, και ό μακάριος Τίτος σηκώθηκε υγιής από το κρεβάτι του. Διηγήθηκε στους αδελφούς ότι είδε τους αγγέλους και τους δαίμονες οι όποιοι είχαν μαζευτεί γύρω από το κρεβάτι του. Οι δαίμονες ήθελαν να πάρουν τήν ψυχή του, διότι είχε έχθρα με τον Ευάγριο, ενώ οι άγγελοι έκλαιγαν γι' αυτόν. Μόλις όμως ο Ευάγριος είπε τον φοβερό εκείνο λόγο, ένας άγγελος με το φλογισμένο δόρυ του χτύπησε τον Ευάγριο ό όποιος αμέσως έπεσε νεκρός. Ό ίδιος άγγελος πήρε το χέρι του Τίτου, τον θεράπευσε και τον σήκωσε από το κρεβάτι του.
Γνωρίζουμε και ένα άλλο παράδειγμα από το βίο του μάρτυρα Νικηφόρου. Υπήρχε έχθρα μεταξύ αυτού και του πρεσβυτέρου Σαπρικίου, με τον οποίον κάποτε ήταν πολύ καλοί φίλοι. Όμως, όπως συχνά γίνεται, ο διάβολος με τις πανουργίες του κατέστρεψε αυτή τη φιλία. Ήταν καιρός πού γινόταν σφοδρός διωγμός κατά των χριστιανών. Ο πρεσβύτερος Σαπρίκιος συνελήφθη, τον βασάνισαν και τελικά τον οδήγησαν σε μαρτύριο. Όταν πήγαν να τον εκτελέσουν ο Νικηφόρος τον ακολουθούσε, έπεφτε μπροστά του και τον ικέτευε λέγοντας: «Μάρτυρα του Χριστού, συγχώρησε με». Ο Σαπρίκιος όμως δεν ήθελε να τον συγχωρήσει. Όταν έφτασαν στον τόπο του μαρτυρίου ό Σαπρίκιος ξαφνικά είπε: «Μην με αποκεφαλίζετε. Αρνούμαι τον Χριστό». Έτσι αρνήθηκε τον Χριστό του και χάθηκε ή ψυχή του. Την θέση του πήρε ό Νικηφόρος, ό όποιος έσκυψε το κεφάλι του κάτω από το τσεκούρι του δημίου, μαρτύρησε και δοξάστηκε στους Ουρανούς. Τρομερό, πραγματικά τρομερό γεγονός. Και νομίζω ότι πρέπει να ταράξει αυτούς πού δεν θέλουν να συγχωρούν τον πλησίον τους.
Θυμηθείτε τον Κύριο πού συγχωρούσε όλους: συγχώρησε τον ληστή πάνω στο Σταυρό, τον τελώνη, την πόρνη, που έβρεξε με τα δάκρυά της τα πόδια του και τα σκούπισε με τα μαλλιά της. Ας θυμηθούν αυτοί που δεν θέλουν να συγχωρούν την παραβολή του κακού δούλου που ο βασιλιάς τού χάρισε το πολύ μεγάλο χρέος του. Εκείνος, όμως, μόλις βγήκε από τον βασιλιά, βρήκε έναν από τους συνδούλους του που του όφειλε ένα μικρό ποσό, τον έπιασε και τον έσφιγγε να τον πνίξει, λέγοντας του: «ξόφλησέ μου το χρέος».
Όταν το είδαν αυτό οι σύνδουλοί του, λυπήθηκαν πάρα πολύ. Πήγαν και το διηγήθηκαν στον κύριο τους. Τότε ο βασιλιάς τον κάλεσε και του είπε: «Δούλε πονηρέ, πάσαν την οφειλήν άφηκά σοι, επεί παρεκάλεσάς με· ουκ έδει και σε ελεήσαι τον σύνδουλόν σου, ως και εγώ σε ηλέησα; και οργισθείς ο κύριος αυτού παρέδωκεν αυτόν τοις βασανισταίς έως ου αποδώ παν το οφειλόμενον αυτώ» (Μτ. 18, 32-34).
Φοβερός είναι αυτός ό λόγος. Μας παροτρύνει να είμαστε ελεήμονες, σπλαχνικοί και να συγχωρούμε τους άλλους. Εμείς όμως πολύ συχνά γινόμαστε άσπλαχνοι, επιμένουμε στα δικά μας και δεν συγχωρούμε τον πλησίον. Έτσι πρέπει να ενεργούμε; Να εχθρευόμαστε αυτούς πού μας αδικούν; Ασφαλώς όχι. Αν βλέπουμε τον πλησίον μας να μας κάνει κακό ή να μας προσβάλλει, δεν πρέπει να τον μισούμε. Αντίθετα, πρέπει να τον σπλαχνιζόμαστε, διότι είναι ασθενής. Ασθενεί η ψυχή του και υποφέρει από μίσος. Γι' αυτό πρέπει να τον σπλαχνιζόμαστε.
Δεν πρέπει αυτόν να μισούμε, αλλά τον διάβολο και τους δαίμονες, πού φαρμάκωσαν με τήν κακία τους την καρδιά του και τον έκαναν άσπλαχνο και σκληρό. Αν τυχόν θα απαντήσουμε και εμείς με την προσβολή στην προσβολή και θ' ανάψει στην καρδιά μας η φλόγα του μίσους, τότε ας σταματήσουμε και ας σκεφτούμε λιγάκι: και ποιός είμαι εγώ που τον μισώ, είμαι μήπως καλύτερος απ' αυτόν; Δεν είμαι και εγώ γεμάτος αμαρτία; Τότε γιατί τον μισώ; Και αμέσως θα ηρεμήσει ή καρδιά μας. Ο καλός λόγος θα σβήσει το μίσος.
Έτσι πρέπει να ενεργούμε. Να είμαστε επιεικείς απέναντι των αδελφών μας πού πάσχουν από κακία και ασθενούν, τρέφοντας μίσος εναντίον μας. Με το έλαιο της Αγάπης να μαλακώνουμε την καρδιά τους πού αιχμαλωτίστηκε από τους δαίμονες και δουλεύει σ' αυτούς.
Αρχίζει ή Μεγάλη Τεσσαρακοστή. Ο Κύριος ζητά να συγχωρήσουμε ο ένας τον άλλον. Και πρώτος εγώ πρέπει να σας ζητήσω συγγνώμη. «Συγχωρήστε, πατέρες και αδελφοί, τις αμαρτίες που έκανα σ' αυτή την ημέρα και σ' όλες τις ημέρες της ζωής μου».
ΑΓΙΟΥ ΛΟΥΚΑ
ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΥ ΚΡΙΜΑΙΑΣ
ΛΟΓΟΙ ΚΑΙ ΟΜΙΛΙΕΣ
ΤΟΜΟΣ Α'
ΕΚΔΟΣΕΙΣ "ΟΡΘΟΔΟΞΟΣ ΚΥΨΕΛΗ"
www.impantokratoros.gr
ΠΡΩΤ. ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΜΕΤΑΛΛΗΝΟΣ
«Το στάδιον των αρετών ηνέωκται»
1. Ευρισκόμεθα στο τέλος του πρώτου μέρους του Τριωδίου και από αύριο εισερχόμεθα στο δεύτερο μέρος του, την Μ. Τεσσαρακοστή. Μας δίδαξε ήδη ή Εκκλησία μας την αρετή της ταπεινοφροσύνης, ως βασική προϋπόθεση της μετανοίας, κατά την Κυριακή του Τελώνου και Φαρισαίου. Μας βεβαίωσε την πραγματικότητα της σωτηρίας, όταν υπάρχει ειλικρινής μετάνοια, κατά την Κυριακή του Ασώτου. Και τέλος μας προέβαλε ανάγλυφο τον λόγο, για τον όποιο έχουμε ανάγκη μετανοίας και επιστροφής, το γεγονός δηλαδή της παγκοσμίου Κρίσεως, κατά την Κυριακή της Απόκρεω. Επειδή δε η Μ. Τεσσαρακοστή είναι περίοδος πνευματικοσωματικής προετοιμασίας και εισαγωγής στο πάθος του Χριστού μας, μας υπενθυμίζει ή Εκκλησία σήμερα ένα σοβαρό και θλιβερό γεγονός, πού έγινε αιτία να έλθει ό Χριστός στον κόσμο και να πάθει. Μας υπενθυμίζει την έξωση του ανθρώπου από τον Παράδεισο.
2. Όταν ό σημερινός άνθρωπος ακούει έξωση από τον Παράδεισο, το θεωρεί αστείο. Του φαίνεται «ωσεί λήρος» ό λόγος αυτός. Εάν μάλιστα είναι κάποιος «φιλελεύθερος» και προοδευτικός θεολόγος, θα δεχθεί το πράγμα με έννοια αλληγορική, μεταφορική.
Είναι παρατηρημένο, πώς, όσον αφορά στην Άγια Γραφή, όσα μάς συμφέρουν τα παίρνουμε κατά γράμμα. Σ' όσα όμως (νομίζουμε πώς) δεν μάς συμφέρουν, δίνουμε άληγορική ερμηνεία. Παρ' όλ' αυτά είναι και η έξωση εκ του Παραδείσου ένα από τα γεγονότα εκείνα, πού δεν επιδέχονται αλληγορική ερμηνεία, γιατί είναι αλήθειες. Ή έξωση απ' τον Παράδεισο είναι το γεγονός του πνευματικού θανάτου του ανθρώπου, του χωρισμού του από τον Θεό διά της αμαρτίας. Το τραγικότερο δε σημείο της γνωστής αγιογραφικής διηγήσεως (Γεν. κεφ. γ') είναι ότι, ενώ εδόθη από τον Θεό στον άνθρωπο η δυνατότητα της μετανοίας μέσα στον Παράδεισο, ακόμη, ο άνθρωπος δεν θέλησε να παραδεχθεί την πτώση του. Απλώς μεταβίβασαν την ευθύνη ο Αδάμ στην γυναίκα και η γυναίκα στο φίδι. Ή πτώση του ανθρώπου, λοιπόν, υπήρξε φυσική, γεγονός της φύσεώς του, πτώση καθαρά δική του και όχι αποτέλεσμα δήθεν της θείας αυστηρότητας. Έπεσε δε ό άνθρωπος όχι μόνο γιατί έσφαλε, αμάρτησε, αλλά κυρίως γιατί δεν μετανόησε. Δεν παραδέχθηκε την αμαρτία του. Ναι, αδελφοί μου! Κραυγάζει απεγνωσμένα ή λεγομένη επιστήμη, και ωρύεται, για να μάς πείσει ότι ό άνθρωπος προέρχεται από τον πίθηκο, με απώτερο βέβαια σκοπό να αμφισβητηθεί η θεϊκή δημιουργία μας. Δεν χρειαζόμεθα όμως άλλην απόδειξη, για ν' αποδειχτεί ή πτώση μας. Ρωτήστε ένα παιδάκι: γιατί το έκαμες αυτό; Και θα πάρετε την απάντηση: Δεν το έκαμα εγώ, ό (τάδε) το έκαμε... Αυτή η μεταβίβαση της ευθύνης δεν αποδεικνύει την καταγωγή μας από τούς Πρωτοπλάστους και την αλήθεια της αγιογραφικής διηγήσεως;
3. Ή πτώση, λοιπόν, του πρώτου ανθρώπου -και μέσω αυτού ολοκλήρου της ανθρωπότητας- υπήρξε ή αίτια της ελεύσεως του Χρίστου μας στον κόσμο. Για να μας οδηγήσει και πάλι «εκ του θανάτου εις την ζωήν». Ό Χριστός όμως χειραγωγεί τον άνθρωπο διά της οδού της μετανοίας και της ολοκληρωτικής αφοσιώσεως στον Θεό. Γι' αυτό είναι τόσον έντονος ό λόγος περί μετανοίας την Μ. Τεσσαρακοστή. Γιατί χωρίς αναγνώριση της πτώσεως και ειλικρινή επιστροφή δεν επιτυγχάνει ό άνθρωπος τον εξαγιασμό του, την ένωσή του με τον Θεό στο πρόσωπο του Ιησού Χρίστου, του αληθινού Υιού Του.
Πόσοι όμως βλέπουν έτσι την Μ. Τεσσαρακοστή σήμερα; Για τους περισσοτέρους μας έχει ισοπεδωθεί κάθε διάθεση πνευματικής ανατάσεως. Και το χειρότερο είναι ότι δεν αρκείται ο κατ' όνομα χριστιανισμός της εποχής μας στα έργα της ασωτίας του, αλλά έχει το θράσος ν' απαιτεί να τα αναγνωρίσει και ή Εκκλησία, ο Χριστός, να προσαρμοσθεί το Ευαγγέλιο στις διαθέσεις και τα μέτρα του... Γι' αυτό από τον αποπροσανατολισμένο χριστιανικά κόσμο ποιμένας θεωρείται όποιος θα παραδεχθεί, έστω και «φιλοσοφικά», τον Καρνάβαλο και την ασωτία του, και όχι όποιος ευαγγελικά θα υποδείξει τις ανυπολόγιστες ηθικές συνέπειες των ρωμαϊκών οργίων, πού με το ένδυμα της ψυχαγωγίας επιζούν και στην εποχή μας.
Η μετάνοια του ανθρώπου, για την οποία θα είναι από σήμερα βασικά ό λόγος, δεν είναι μια στιγμιαία αλλαγή καταστάσεως. Μια απλή μετάβαση από τα έργα του σκότους στα έργα του φωτός. Μετάνοια είναι μια συνεχής διαδικασία, πού παρασταίνεται σχηματικά με μια σειρά αυξομειουμένων καμπυλών. Είναι ένα πεδίο μάχης εναντίον εχθρού, πού από την στιγμή της
πτώσεως διεκδικεί στην ψυχή του ανθρώπου. Είναι αδιάκοπη προσπάθεια για το ξερίζωμα της κακής επιθυμίας, πού αποτελεί και την ρίζα της αμαρτίας. Δεν αμαρτάνει το σώμα. Δεν νηστεύουμε, για να το εξουθενώσουμε. Το σώμα επλάσθη καλό και άγιο. Η ψυχή φταίει. Γιατί σ' αυτήν ριζώθηκε η κακή επιθυμία. Εγκρατευόμεθα, λοιπόν, για να εξουθενωθεί η επιθυμία.
4. Όπως όμως σε κάθε αγώνα, έτσι και στον πνευματικό, πού είναι ό ταχύτερος και αποφασιστικότερος, γιατί έχει διαστάσεις αιώνιες, χρειάζονται τα κατάλληλα όπλα. Αυτά τα όπλα μας υποδεικνύουν σήμερα και η αποστολική (Ρωμ. ιγ' 13 έ.) και ή ευαγγελική περικοπή. «Όπλα του φωτός» τα ονομάζει ό Απ. Παύλος. Και τα παρουσιάζει. Τα όπλα πού υποδεικνύει ο Απόστολος είναι κυρίως τα αμυντικά. Η εκρίζωση των παθών. Η θανάτωση των σκοτεινών εκείνων αντιπάλων, πού συντελούν στην αποξένωση μας από τον Θεό. Τα επιθετικά μας όπλα τα παρουσιάζει εντονότερα η ευαγγελική περικοπή. Είναι η συγχωρητικότητα προς τους συνανθρώπους μας. Η αληθινή νηστεία, όχι δηλαδή απλή αποχή από τροφές, αλλά και πνευματική, αποχή από πάθη. Και τέλος η προσκόλλησή μας στον Θεό, ως τον μοναδικό θησαυρό μας. Χωρίς τα όπλα αυτά η διεξαγωγή του πνευματικού μας αγώνος είναι αδύνατη. Είναι ακατόρθωτη και η βίωση του μηνύματος της Μ. Τεσσαρακοστής. Και η Εκκλησία επιμένει να απευθύνει το προσκλητήριο αυτό και σήμερα, όπως κάνει αδιάκοπα δύο χιλιάδες χρόνια. Γιατί τα έργα του σκότους η του φωτός δεν προσδιορίζονται από τις εποχές, αλλ’ από την ψυχή του ανθρώπου, πού μένει σε κάθε εποχή η ιδία. Θέλετε ένα παράδειγμα της αλήθειας αυτής;
Ένας νέος, σοφός και κοσμικός με όλη τή σημασία της λέξεως, ένας «σύγχρονος» νέος, μολονότι μας χωρίζουν 1500 χρόνια από την εποχή του, ήταν ο Αυγουστίνος. Όλα του τα πολύτιμα προσόντα τα δαπανούσε στα έργα του σκότους. Και μια μέρα έντονης εσωτερικής πάλης άκουσε μια παιδική φωνή, πού του ‘λεγε. «Πάρε και διάβασε». Γεμάτος απορία μπήκε στο γραφείο του και είδε στο έδαφος μερικά χειρόγραφα. Τα πήρε στα χέρια του και οι πρώτες φράσεις, πού διάβασε, ήταν οι λόγοι του Απ. Παύλου, πού ακούσαμε σήμερα: «αποθώμεθα ούν τα έργα του σκότους και ενδυσώμεθα τα έργα του φωτός... μή κώμοις και μέθαις, μή κοίταις και άσελγείαις, μή έριδι και ζήλω...». Κι' αυτό ήταν το έναυσμα της επιστροφής του Αυγουστίνου.
Αδελφοί μου!
Με τούς ίδιους λόγους, πού ό Θεός κάλεσε τον ιερό Αυγουστίνο, για να τον μεταβάλει από άνθρωπο του σκότους σε τέκνο φωτός, καλεί και μάς η Εκκλησία μας σήμερα σε μετάνοια και επιστροφή, ενώ έξω από τις εκκλησίες στολίζεται η επίφαση της χαράς και το προσωπείο της ευφροσύνης, ο Καρνάβαλος. «Το στάδιον των αρετών ηνέωκται οι βουλόμενοι αθλήσαι, εισέλθετε...».
ΠΡΩΤΟΠΡΕΣΒΥΤΕΡΟΥ
ΓΕΩΡΓΙΟΥ Δ. ΜΕΤΑΛΛΗΝΟΥ
ΦΩΣ ΕΚ ΦΩΤΟΣ
"Κηρυγματικές σκέψεις στα ευαγγελικά αναγνώσματα"
ΕΚΔΟΣΕΙΣ "ΟΡΘΟΔΟΞΟΣ ΚΥΨΕΛΗ"
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
ΤΗΛ. 2310 212659
www.impantokratoros.gr
Οι άνθρωποι που είναι ευτυχισμένοι και αισιόδοξοι για τη ζωή ζουν περισσότερο, αναφέρουν αμερικανοί επιστήμονες οι οποίοι επανεξέτασαν τα στοιχεία 160 προγενέστερων μελετών.
Η συσχέτιση μεταξύ θετικής στάσης και ευτυχίας με την μακροζωία που κατέδειξαν τα στοιχεία είναι πιο ισχυρή απ’ ό,τι η συσχέτιση της παχυσαρκίας με την μείωση του προσδόκιμου ζωής εξαιτίας των σοβαρών προβλημάτων υγείας που την συνοδεύουν.
Επιπλέον, η νέα μελέτη αποδεικνύει ότι όντως όσοι βλέπουν το ποτήρι της ζωής μισογεμάτο και όχι μισοάδειο, ωφελούν σημαντικά την υγεία τους.
Οι επιστήμονες από το Πανεπιστήμιο του Ιλινόι που πραγματοποίησαν τη μελέτη αναφέρουν ότι το όφελος της αισιοδοξίας και της ευτυχίας στην υγεία πηγάζει από την μείωση των ορμονών του στρες στον οργανισμό και την ενίσχυση της λειτουργίας του ανοσοποιητικού συστήματος.
Ένα άλλο όφελος είναι η ταχύτερη ανάρρωση από την σωματική καταπόνηση, γράφουν οι ερευνητές στην επιθεώρηση «Εφηρμοσμένη Ψυχολογία: Υγεία & Ευεξία» (APHW).
Η μελέτη έδειξε επίσης ότι άγχος, κατάθλιψη και απαισιοδοξία σχετίζονται με υψηλότερα ποσοστά νοσηρότητας και θνησιμότητας. Αυξημένο κίνδυνο, πάντως, διατρέχουν και όσοι νιώθουν έντονο θυμό ή ζουν σε ιδιαίτερα στρεσογόνο περιβάλλον.
«Έπαθα σχεδόν σοκ, και σίγουρα εξεπλάγην, όταν είδα την συνέπεια των στοιχείων», δήλωσε ο επικεφαλής ερευνητές δρ Έντ Ντίνερ, καθηγητής Ψυχολογίας στο πανεπιστήμιο. «Το γενικό συμπέρασμα για κάθε είδος μελέτης που αξιολογήσαμε είναι ότι η υποκειμενική ευεξία – δηλαδή το να νιώθει κανείς θετικά για τη ζωή του και όχι στρεσαρισμένος ούτε καταθλιπτικός – συμβάλλει τόσο στην διατήρηση της υγείας όσο και στην μακροζωία».
Ο καθηγητής Ντίνερ πρόσθεσε πως «ίσως είναι καιρός να προστεθεί η συμβουλή “να είστε χαρούμενοι και να αποφεύγετε τον χρόνιο θυμό και την κατάθλιψη” στην λίστα με τις συνήθειες του τρόπου ζωής που μας χαρίζουν πολλά και καλά χρόνια ζωής, δίπλα στην αποφυγή της παχυσαρκίας, του καπνίσματος, της καθιστικής ζωής και της ανθυγιεινής διατροφής».
Οι μελέτες που αξιολογήθηκαν εκ νέου είχαν διεξαχθεί και σε ανθρώπους και σε ζώα. Μία από αυτές λ.χ. είχε επιστρατεύσει 5.000 φοιτητές τους οποίους παρακολούθησαν οι ερευνητές επί 40 χρόνια – χρονικό διάστημα κατά το οποίο διαπίστωσαν ότι οι απαισιόδοξοι πέθαιναν νεώτεροι.
www.tanea.gr
Εντύπωση προκαλεί η περίπτωση διορισμένου δασκάλου, ο οποίος απευθύνθηκε σε Μητροπολίτη της Κρήτης και του ζήτησε να τον χειροτονήσει και μάλιστα να τον διορίσει αμισθί, θέλοντας με αυτόν τον τρόπο να δείξει την έμπρακτη αγάπη του για την Εκκλησία.
«Πρόκειται για έναν εξαιρετικό νέο, ο οποίος αγαπά πραγματικά την Εκκλησία και θέλει να προσφέρει ως ιερέας. Μας είπε ότι δεν τον ενδιαφέρουν τα χρήματα παρά μόνο η ιεροσύνη» σχολιάζουν συγκινημένοι άνθρωποι της Μητρόπολης.
Πάντως η Εκκλησία της Κρήτης βρίσκεται εν αναμονή της απάντησης της Πολιτείας σε σχέση με το αίτημα της για τον διορισμό-ως ελάχιστο αριθμό-35 κληρικών για το 2011.
Οι Ιεράρχες της μεγαλονήσου υποστηρίζουν ότι η εγκύκλιος του υπουργείου Εσωτερικών που προβλέπει το διορισμό ενός κληρικού με την συνταξιοδότηση πέντε, ελλοχεύει σοβαρούς κινδύνους για τον κοινωνικό ρόλο της Εκκλησίας.
www.romfea.gr
Εκατό χρόνια πέρασαν από την απονομή του Νόμπελ Χημείας στη Μαντάμ Κιουρί. Η επιστήμη από τότε κάνει καθημερινά τεράστια άλματα, αλλά εξακολουθεί να διακατέχεται εν πολλοίς από... γυναικοφοβία. Σήμερα, παρόλο που περισσότερο από το 1/3 της επιστημονικής κοινότητας είναι γυναίκες, ελάχιστες από αυτές κατέχουν θέσεις κλειδιά ή τίθενται επικεφαλής.
Η Unesco, σε συνεργασία με την L' Oreal, προσπαθούν εδώ και 13 χρόνια να αλλάξουν αυτή τη νοοτροπία, βραβεύοντας γυναίκες επιστήμονες απ όλο τον κόσμο, όχι μόνο ηθικά αλλά και υλικά.
Πέντε ξεχωριστές γυναίκες επιστήμονες, οι οποίες προέρχονται από τις πέντε ηπείρους, θα τιμηθούν στο Παρίσι για τη συμβολή τους στην πρόοδο της επιστήμης. Κάθε μια θα λάβει 100.000 ευρώ ως ενίσχυση για το ερευνητικό της έργο. Για άλλη μία χρονιά, θα ακουστεί το σλόγκαν των βραβείων «Ο κόσμος χρειάζεται την επιστήμη, και η επιστήμη χρειάζεται τις γυναίκες», με την ευχή να εισακουστεί και έξω από τις πόρτες της λαμπρής εκδήλωσης.
Λύσεις για την πλήρη αξιοποίηση της ηλιακής ενέργειας, την καθαρή παραγωγή βενζίνης και την απορρύπανση των υδάτων, την κατανόηση της στενής σχέσης ανάμεσα στο φως και την ύλη, την ανάλυση του Σύμπαντος είναι μερικά από τα ερευνητικά πεδία και τις συνεισφορές που προβάλλονται φέτος.
Το 2009, απονεμήθηκαν δύο βραβεία Νόμπελ σε βραβευμένες με το βραβείο Unesco- L’Oréal. Το Νόμπελ Ιατρικής στην Elizabeth Blackburn, και το Νόμπελ Χημείας στην Ada Yonath. Η διάκριση αυτή αποτελεί τεράστια αναγνώριση για το πρόγραμμα αφού πλέον αποτελεί “πρόδρομο” των Νόμπελ.
Για τις εργασίες της στη διάβρωση, μια σημαντική πρόκληση για την επεξεργασία του νερού και την πετρελαιοβιομηχανία.
Σε συνεργασία με την ομάδα της, η Faiza ανακάλυψε μια νέα κατηγορία καταλυτών με βάση το μολυβδένιο, ένα χημικό στοιχείο που έχει την ιδιαιτερότητα ότι δεν προκαλεί τις δευτερογενείς αντιδράσεις της πλατίνας, με αποτέλεσμα να καθιστά εφικτή τη βελτίωση του δείκτη οκτανίων της βενζίνης χωρίς να παράγει βενζόλιο. Μια πραγματική επανάσταση, όχι μόνο για τη βιομηχανία της διύλισης, δεδομένου ότι θα είναι εφεξής πιο οικονομική και πιο ασφαλής για τους εργαζομένους, το περιβάλλον και το ευρύ κοινό, αλλά και για την επεξεργασία του νερού. Μάλιστα, αυτή η νέα κατηγορία καταλυτών θα μπορούσε επίσης να καταστήσει εφικτή την εξάλειψη ορισμένων ρύπων από το πόσιμο νερό.
Για τις εργασίες της στη χημική σύνθεση των νεφελωμάτων, η οποία είναι βασική για την κατανόηση της προέλευσης του Σύμπαντος.
Μελετώντας το Μεγάλο Νέφος του Μαγγελάνου, την Περιοχή Ιονισμένου Υδρογόνου που αποτελεί το πιο λαμπερό νεφέλωμα που είναι ορατό από τη Γη, ή το Νεφέλωμα του Ωρίωνα, η καθηγήτρια Torres-Peimbert και οι συνεργάτες της ήταν οι πρώτη που προσδιόρισαν τις διαφορές στην ποσότητα του ηλίου στα νεφελώματα των διαφόρων γαλαξιών. Σύμφωνα με αυτούς, η ποσότητα του ηλίου στο Σύμπαν αυξήθηκε στη διάρκεια της εξέλιξής του, γεγονός που θα μπορούσε να μας διαφωτίσει ως προς το μέλλον του Σύμπαντος.
Σήμερα, στις αρχές του 21ου αιώνα, η Silvia Torres-Peimbert πρωτοπορεί στη μελέτη των πρώτων γενιών αστεριών και γαλαξιών, η οποία εξακολουθεί να αποτελεί μία από τις βασικές προκλήσεις της αστρονομικής έρευνας.
Για τις εργασίες της στη συμπεριφορά των βακτηρίων και της ύλης σε ακραίες συνθήκες που επηρεάζουν το περιβάλλον και τη Γη.
Ερευνωντας τις αλληλεπιδράσεις των μικροβίων σε ακραία περιβάλλοντα, όπως για παράδειγμα τα μεταλλωρυχεία, η καθηγήτρια Banfield έδειξε πώς προσαρμόστηκαν τα μικρόβια σε αυτές τις ιδιαίτερες συνθήκες. Συγκεκριμένα, αποσαφήνισε τους μηχανισμούς, μέσων των οποίων παράγουν ενέργεια αυτοί οι μικροοργανισμοί και λαμβάνουν τα απαραίτητα θρεπτικά στοιχεία από θειούχα μέταλλα.
Επιπλέον απέδειξε ότι η διαδικασία οξίνισης στα ορυχεία, που παράγει τοξικές ενώσεις οι οποίες ρυπαίνουν τους υδροφόρους ορίζοντες, η οποία θεωρούσαμε μέχρι τώρα ότι οφείλεται σε αυθόρμητες χημικές αντιδράσεις οφείλεται στην πραγματικότητα στη δράση αυτών των βακτηρίων. Για άλλη μία φορά, τα φυσικά και βιολογικά συστατικά του γήινου οικοσυστήματος δεν είναι απομονωμένα μεταξύ τους.
Εξάλλου, σε συνεργασία με τους φοιτητές της, κατάφερε να προσδιορίσει την αλληλουχία του γονιδιώματος διαφόρων ειδών αυτής της κοινότητας, και να καταρτίσει τον κατάλογο των πρωτεϊνών που παράγουν, χαρακτηρίζοντας έτσι αυτό το μοναδικό μικροβιακό οικοσύστημα. Οι εργασίες της μας επιτρέπουν να κατανοήσουμε καλύτερα πώς μπορεί να διατηρείται η ζωή, ακόμα και στα πιο απίστευτα περιβάλλοντα.
Για τις εργασίες της στα υλικά που εκπέμπουν φως και τις πρωτοποριακές μεθόδους συλλογής της ηλιακής ενέργειας.
Η καθηγήτρια Yam εστίασε σε αυτή την κατηγορία πολυδύναμων φωτοευαίσθητων υλικών. Ανάλογα με τον τύπο του μετάλλου που χρησιμοποιείται και τη φύση του οργανικού μορίου, με το οποίο συνδυάζεται, τα φωτοευαίσθητα υλικά μπορούν, όχι μόνο να απορροφούν, αλλά και να εκπέμπουν φως σε διάφορα μήκη κύματος και με διαφορετική αποτελεσματικότητα. Χάρη στις έρευνες που πραγματοποίησε, η Vivian ανακάλυψε υλικά που παρουσιάζουν μοναδικές ιδιότητες απορρόφησης του φωτός, οι οποίες είναι χρήσιμες για τη συλλογή της ηλιακής ενέργειας.
Στον κλάδο της μοριακής ηλεκτρονικής, η Vivian Yam δοκίμασε επίσης τις ικανότητες οργανικών ή οργανομεταλλικών συστημάτων να μεταδίδουν ή να επεξεργάζονται μια πληροφορία. Οι εργασίες της δείχνουν ότι αυτά τα μόρια μπορούν να χρησιμοποιηθούν ως μοριακοί «κόμβοι», δεδομένου ότι λειτουργούν όπως τα ηλεκτρικά σύρματα.
Οι εφαρμογές των φωτοευαίσθητων υλικών που ανέδειξε η Vivian έχουν πολύ περισσότερες προεκτάσεις από την απλή αποθήκευση ηλιακής ενέργειας. Στην πραγματικότητα, πολλές τεχνολογίες που χρησιμοποιούνται καθημερινά βασίζονται σε αυτά τα υλικά. Μία από αυτές είναι οι οθόνες με οργανικές διόδους εκπομπής φωτός (OLED).
Για τις εργασίες της στην ανάπτυξη μιας εξαιρετικά γρήγορης φωτογραφικής μηχανής που μας επιτρέπει να καταγράψουμε τις κινήσεις των ηλεκτρονίων σε ένα αττοδευτερόλεπτο (ένα δισεκατομμυριοστό του δισεκατομμυριοστού του δευτερολέπτου).
Το να κινηματογραφήσουμε τη μετατόπιση ενός ηλεκτρονίου στο εσωτερικό ενός ατόμου μπορεί να γίνει μόνο με μια μηχανή με ταχύτητα διαφράγματος ενός δισεκατομμυριοστού του δισεκατομμυριοστού του δευτερολέπτου.
Διεισδύουμε λοιπόν στον κόσμο του αττοδευτερόλεπτου, το οποίο είναι για το δευτερόλεπτο ό,τι είναι το δευτερόλεπτο για την ηλικία του Σύμπαντος, η οποία υπολογίζεται στα 13,7 δισεκατομμύρια χρόνια.
Για πολλά χρόνια, τα εξαιρετικά γρήγορα μοριακά φαινόμενα που σχετίζονται με φυσικά φαινόμενα όπως η φωτοσύνθεση, αλλά και με τεχνολογικά μέσα, όπως τα ολοκληρωμένα κυκλώματα, παρέμεναν αόρατα για την πειραματική επιστήμη. Ο λόγος ήταν απλός: ήταν αδύνατον να τα καταγράψουμε.
Οι εργασίες της καθηγήτριας Anne L’Huillier και άλλων επιστημόνων κατέστησαν εφικτή την ανάπτυξη εργαλείων, τα οποία μας επιτρέπουν να μελετήσουμε αυτές τις εξαιρετικά γρήγορες διαδικασίες, στις οποίες βασίζονται οι περισσότερες παρατηρήσεις της Φύσης.
www.enet.gr
Ναι, δεν είναι πια σχήμα λόγου, αλλά πραγματικότητα. Η οικονομική κρίση μάς αρρωσταίνει! «Ο φόβος και η αβεβαιότητα για το αύριο, η αύξηση της ανεργίας, οι περικοπές στους μισθούς και η αδυναμία πληρωμών δοκιμάζουν σημαντικά τους δείκτες υγείας των περισσότερων Ελλήνων».
Τα παραπάνω ανέφερε ο κ. Γιάννης Κυριόπουλος, κοσμήτωρ της Εθνικής Σχολής Δημόσιας Υγείας και καθηγητής Οικονομικών Υγείας, ανοίγοντας μάλιστα με το επίκαιρο αυτό θέμα τις εργασίες του ετήσιου Πανελλήνιου Συνεδρίου Εσωτερικής Παθολογίας. Επίσης, σύμφωνα και με τις πρόσφατες επισημάνσεις του κ. Ιωάννη Τούντα, καθηγητή Κοινωνικής Ιατρικής: «Η οικονομική κρίση σχετίζεται τόσο με αυξημένα περιστατικά ψυχοπαθολογίας, όπως η αγχώδης διαταραχή και η κατάθλιψη, όσο και με σωματικές επιπτώσεις, δηλαδή πονοκεφάλους, ταχυκαρδίες, διαταραχές στον ύπνο, προβλήματα πεπτικής φύσης αλλά και πτώση της σεξουαλικής επιθυμίας (και στα δυο φύλα)! Και το χειρότερο, υπάρχει αύξηση των αυτοκτονιών και του εμφράγματος του μυοκαρδίου».
Γιατί η κρίση… ραγίζει την καρδιά μας!
Οι μελέτες σε χώρες που αντιμετώπισαν παρόμοιο πρόβλημα έδειξαν αύξηση στα καρδιαγγειακά νοσήματα. «Είναι χαρακτηριστικό», λέει ο κ. Κυριόπουλος, «ότι στην Ισλανδία κατά τη διάρκεια της περιόδου της οικονομικής ύφεσης παρατηρήθηκε αύξηση των καρδιαγγειακών προβλημάτων κατά 23%. Όμως, και στην Ελλάδα υπήρξε σημαντική αύξηση των καρδιοπαθειών μέσα στο 2010, κυρίως σε άντρες κάτω των 60 ετών. Αιτία είναι το στρες και η κατάθλιψη που παρουσιάζει ο κόσμος που αντιμετωπίζει οικονομικά προβλήματα, τα οποία είναι δύο ιδιαίτερα απειλητικοί παράγοντες για την υγεία της καρδιάς. Επιπλέον, έχει παρατηρηθεί ότι σε περιόδους οικονομικής κρίσης ο πληθυσμός αμελεί την πρόληψη. Δηλαδή, ακολουθεί πιο ανθυγιεινές συνθήκες διαβίωσης (στροφή σε τρόφιμα χαμηλής διατροφικής αξίας τύπου junk food, χρήση ουσιών όπως το αλκοόλ), ενώ παραμελεί τις προληπτικές εξετάσεις. Δεν είναι, άλλωστε, τυχαία και η διαπίστωση ότι στη χώρα μας τους τελευταίους μήνες έχουν αυξηθεί κατά 20-30% οι επισκέψεις στα δημόσια νοσοκομεία».
Και η αγχώδης διαταραχή, μέρος της καθημερινότητας
Όπως αποδεικνύουν οι πρόσφατες στατιστικές, η γενικευμένη αγχώδης διαταραχή ταλαιπωρεί 1 στους 5 Έλληνες και προσβάλλει εξίσου τα δύο φύλα, με μεγαλύτερη συχνότητα τις γυναίκες. Πρόκειται για κατάσταση που συνήθως συνοδεύεται από συμπτώματα όπως κεφαλαλγία, εφίδρωση, βάρος στο στήθος, αίσθημα δύσπνοιας ή πνιγμονής, στομαχική δυσφορία κ.ά. Τα αίτια αυτής της κατάστασης –όπως τουλάχιστον ισχυρίζεται περίπου το 10% των ασθενών– συνδέονται με το συνεχές άγχος και την αδυναμία διαχείρισης των απαιτήσεων της καθημερινότητας λόγω των οικονομικών αδιεξόδων. Και βέβαια, υπάρχει και ένα μεγάλο ποσοστό (περίπου 41%) που αντιμετωπίζει το πρόβλημα της αγχώδους διαταραχής, αλλά δεν καταφεύγει σε ειδικό, με αποτέλεσμα να μη λαμβάνει καμιά θεραπεία.
Της ανεργίας… μύρια έπονται
Η οικονομική κρίση θεωρείται ιδιαίτερα επιβαρυντικός παράγοντας για την ιλιγγιώδη αύξηση των περιστατικών κατάθλιψης και τις τάσεις αυτοκτονίας, αποκαλύπτει η έρευνα που πραγματοποιήθηκε από το ευρωπαϊκό δίκτυο για την Προαγωγή Υγείας στους Χώρους Εργασίας (ENWHP), με τη συμμετοχή 20 ευρωπαϊκών κρατών. Σύμφωνα με τον κ. Κυριόπουλο: «Οι επιπτώσεις της κατάθλιψης (χαμηλή αυτοεκτίμηση, αίσθημα απελπισίας, διαταραχές στον ύπνο) αλλά και οι αυτοκτονίες που καταγράφηκαν στη χώρα μας το 2010, ειδικά στους άντρες ηλικίας 35-55 ετών, συνδέονται κυρίως με την ανεργία. Επίσης, στους ανέργους παρατηρείται και υψηλή θνησιμότητα από κατάχρηση οινοπνεύματος καθώς και ισχαιμική καρδιοπάθεια στους νέους άντρες ».
Η κρίση μειώνει και τη libido
Ένας ακόμα τομέας που σχετίζεται άμεσα με την υγεία και δείχνει να πλήττεται από την οικονομική κρίση είναι η σεξουαλική ζωή. Πρόσφατη έρευνα της Eταιρείας Mελέτης Aνθρώπινης Σεξουαλικότητας παρατηρεί κατακόρυφη μείωση των σεξουαλικών επαφών από την έναρξη της κρίσης και μετά. Είναι εντυπωσιακό ότι το 42% θεωρούν προτεραιότητα την οικονομική τους κατάσταση, το 31% τη συναισθηματική τους ισορροπία και μόλις το 16% το σεξ. Έξι στους δέκα ανθρώπους δηλώνουν ότι κύριος παράγοντας που βλάπτει το σεξ σε ποσοστό 41% είναι τα οικονομικά και 21% το εργασιακό άγχος.
Ποιοι πλήττονται περισσότερο
Η υπεύθυνη της μελέτης, ψυχοθεραπεύτρια-σεξολόγος, Ιωάννα Ελευθερίου, επισημαίνει ότι πρώτοι πλήττονται οι ελεύθεροι επαγγελματίες σε ποσοστό 40%, 38% οι επιστήμονες, 28% οι εργάτες, 13% οι ιδιωτικοί υπάλληλοι και 5% οι τεχνίτες. Επίσης, τα κοινωνικά στρώματα που πλήττονται περισσότερο όσον αφορά τη σεξουαλική ζωή είναι τα μεσαία, καθώς σε ποσοστό 55% δηλώνουν ότι η οικονομική κρίση έχει περάσει δυσμενώς στη σεξουαλική τους λειτουργία και επιθυμία. Τα ποσοστά στα χαμηλά και στα ανώτερα στρώματα είναι αντίστοιχα 23% και 22%.
7 στις 10 Ελληνίδες έχασαν την ερωτική τους διάθεση εξαιτίας του ασφαλιστικού
Ιδού και τα αποτελέσματα μιας ακόμα έρευνας της ίδιας εταιρείας, στην οποία συμμετείχαν 600 γυναίκες από την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη και η οποία πραγματοποιήθηκε κατά την περίοδο της συζήτησης του ασφαλιστικού νομοσχεδίου.
Σε ποσοστό 68% οι γυναίκες που ρωτήθηκαν δήλωσαν ότι μείωσαν τη συχνότητα των ερωτικών τους επαφών τους τελευταίους μήνες. Από αυτές, το 40% αποδίδουν το γεγονός στην αρνητική επιρροή που είχε στην ψυχολογία τους η συζήτηση του ασφαλιστικού νομοσχεδίου. (Στην ίδια ερώτηση, η αντίστοιχη απάντηση από τους άντρες ήταν μόλις σε ποσοστό 26%.)
Επίσης, 24 στις 100 γυναίκες δήλωσαν ότι το κυριότερο αίσθημα που βιώνουν αυτή την περίοδο είναι η ανασφάλεια, 27 η απογοήτευση, ενώ μόλις 3 έχουν ελπίδα για το μέλλον.
Στην έρευνα συνοψίζεται ότι η προοπτική μιας επισφαλούς σύνταξης πυροδοτεί τις γυναίκες με άγχος και στεναχώρια, στοιχεία που «ευνουχίζουν» τη χαρά της ζωής και περιορίζουν το γυναικείο οργασμό.
ΡΙΤΑ ΒΕΛΩΝΗ
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ
«Εργοδότες & εργαζόμενοι, όλοι μπορούμε να βγούμε κερδισμένοι»
ΙΦΙΓΕΝΕΙΑ ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΙΔΟΥ ΕΡΓΑΣΙΑΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΟΣ, ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΤΗΣ TT HELLENIC POSTBANK
Ναι, μπορούμε να αντιμετωπίσουμε τις εργασιακές μας σχέσεις και συνεργασίες με τον καλύτερο τρόπο, και μάλιστα να ξαναβρούμε τον εαυτό μας απαλλαγμένοι από το άγχος και την ανασφάλεια. Δεν πρόκειται για απλές φιλοσοφημένες σκέψεις, αλλά για την πραγματικότητα. Η κ. Χριστοδουλίδου μάς καταθέτει την πολύτιμη εμπειρία της, προτείνοντάς μας διεξόδους που επενδύουν στην ευεξία μας, την εξισορρόπηση της προσωπικής και εργασιακής ζωής.
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΣΤΗ ΛΕΤΙΤΣΙΑ ΜΟΥΣΤΑΚΗ
Πόσο επηρεάζεται σήμερα ο εργαζόμενος από τις εργασιακές συνθήκες;
Είναι πολύ δύσκολο να μείνει κανείς ανεπηρέαστος εν μέσω αυτής της πρωτόγνωρης οικονομικής και κοινωνικής κατάστασης που βιώνουμε σήμερα. Ακόμη κι αν ο ίδιος δεν αντιμετωπίζεις πρόβλημα στην εργασία σου, είναι πολύ πιθανόν κάποιος άλλος στην οικογένεια ή στον ευρύτερο κύκλο σου να είναι εκτός δουλειάς ή να εργάζεται υπό συνθήκες πίεσης και αβεβαιότητας. Συγχρόνως, οι γυναίκες βρίσκονται αντιμέτωπες με την ανάγκη στήριξης της οικογένειας και ταυτόχρονα με την εκπλήρωση των εργασιακών τους υποχρεώσεων, ένας στρεσογόνος συνδυασμός.
Πώς εκδηλώνονται οι συνέπειες του εργασιακού στρες;
Μπορεί να εκδηλωθούν με διαφορετικές μορφές, όπως:
Αν, δε, προσθέσουμε και τις ανθυγιεινές καθημερινές συνήθειες, όπως καθιστική ζωή, κακή διατροφή, κάπνισμα, απομάκρυνση από τη φύση, κακή στάση σώματος, έλλειψη άσκησης και ρηχή αναπνοή, που δημιουργούν εντάσεις στο σώμα και δυσκολεύουν τον ύπνο, τότε πλέον μιλάμε για ένα συνδυασμό παραγόντων υψηλής επικινδυνότητας για εμφάνιση σοβαρών ασθενειών. Επίσης, καθώς οι εργαζόμενοι θα συνταξιοδοτούνται σε μεγαλύτερες ηλικίες, δημιουργείται ακόμη μεγαλύτερη ανάγκη για την έγκαιρη διασφάλιση ψυχικής και πνευματικής υγείας, ευεξίας και καλής φυσικής τους κατάστασης.
Και ποιο είναι το αντίδοτο σε όλα αυτά; Τι μπορούμε εμείς ως εργαζόμενοι να κάνουμε, ώστε να διαφυλάξουμε τη σωματική και νοητική μας υγεία;
Δεν πρέπει να ζούμε παθητικά μέσα σε ένα καθημερινό άγχος και φόβο και να είμαστε εκτεθειμένοι στη φθορά που επιφέρει η αρνητική διάθεση. Το αντίδοτο είναι μέσα μας! Απλώς δεν ξέρουμε πώς να το ανακαλύψουμε και να το αξιοποιήσουμε. Μπορούμε να ξεκινήσουμε με τα απλά και αυτονόητα: Να έχουμε εμπιστοσύνη στις δυνάμεις μας και στο ότι είμαστε ικανοί να τα βγάλουμε πέρα, όσο δύσκολα κι αν είναι τα πράγματα. Να φροντίσουμε το σώμα και την υγεία μας, να τρεφόμαστε και να κοιμόμαστε καλά, να περνάμε χρόνο στη φύση. Να γυμναζόμαστε, καθημερινά. Να βρίσκουμε χρόνο για τον εαυτό μας, για να κάνουμε κάτι που θα μας ευχαριστήσει. Να επιδιώκουμε τη γνώση, να διαβάζουμε βιβλία. Να μη φοβόμαστε να ζητάμε βοήθεια και υποστήριξη.
Τι μπορεί να κάνει μια εταιρεία για να βοηθήσει τους εργαζομένους στην αντιμετώπιση των δυσκολιών αυτών;
Η καλύτερη –και εξυπνότερη– κίνηση που μπορεί να κάνει μια εταιρεία προς αυτή την κατεύθυνση είναι να εφαρμόσει ένα πρόγραμμα προώθησης και βελτίωσης της υγείας και ευεξίας των εργαζομένων – όπως το Body Mind Momentum. Οι στρεσαρισμένοι, κουρασμένοι, υπέρβαροι, νωθροί, κακοδιάθετοι εργαζόμενοι, εκτός του ότι είναι επιρρεπείς σε ασθένειες, ατυχήματα και ψυχικά νοσήματα, έχουν χαμηλή παραγωγικότητα και συμβάλλουν στη δημιουργία κακού κλίματος στον εργασιακό χώρο. Συγχρόνως, κάνουν μεγαλύτερη χρήση των προγραμμάτων ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης, επιβαρύνοντας οικονομικά την επιχείρηση. Οι έρευνες δείχνουν ότι η σωστή εφαρμογή των προγραμμάτων προώθησης και βελτίωσης της υγείας και ευεξίας των εργαζομένων συσχετίζεται σε μεγάλο βαθμό με τη μείωση του εργασιακού στρες καθώς και με την αύξηση της παραγωγικότητά τους και εντέλει με την ανταγωνιστικότητα της επιχείρησης.
Αναφέρατε το σύστημα Body Mind Momentum. Τι ακριβώς είναι και πώς μπορεί να βοηθήσει σε ένα εργασιακό περιβάλλον;
Πρόκειται για ένα ολιστικό σύστημα άσκησης, εκγύμνασης και ενδυνάμωσης του σώματος. Συνδυάζει τη σωματική με τη νοητική προσέγγιση και στοχεύει στην απελευθέρωση του ατόμου από τη μυϊκή, νοητική και συναισθηματική ένταση. Η ιδιαιτερότητά του είναι η ενσωμάτωση στοιχείων από διαφορετικές τεχνικές –συγκεκριμένα, contemporary dance, yoga, pilates και πολεμικές τέχνες– και η αξιοποίηση της φιλοσοφίας και των βασικών αρχών τους. Ως αποτέλεσμα, αφυπνίζεται η εσωτερική δύναμη του ατόμου και ενισχύονται η ζωτικότητα και η ψυχική του ευεξία. Επίσης εφαρμόζεται άνετα σε έναν εταιρικό χώρο, καθώς δεν απαιτεί εξοπλισμό αλλά ούτε και ιδιαίτερη προετοιμασία και έχει χαμηλό δείκτη κόστους/οφέλους.
Πώς ορίζουμε έναν καλό προϊστάμενο και πώς θα πρέπει να συμπεριφέρεται απέναντι στους εργαζομένους του; Αποδίδει η αυστηρότητα;
Συνδυάζει την αυτοπεποίθηση με την ταπεινότητα και είναι απαλλαγμένος από στερεότυπα, συντηρητικές δοξασίες και απαρχαιωμένες ιδέες. Προτρέπει τη δημιουργικότητα, την καινοτομία, την αυτονομία, την ευελιξία. Μεταχειρίζεται δίκαια και σέβεται τους εργαζομένους, ενδιαφέρεται για την υγεία και την ευεξία τους και φροντίζει να συμμετέχουν στις διαδικασίες αποφάσεων και οι απόψεις τους να εισακούονται. Βάζει το «εμείς» πριν από το «εγώ», προωθώντας το ομαδικό πνεύμα, τη συντροφικότητα και την εμπιστοσύνη. Συμπεριφέρεται με ευγένεια, σεβασμό, κατανόηση, ηρεμία και διάθεση να ακούσει και προτιμά να είναι καλοπροαίρετος μέχρι αποδείξεως του εναντίου. Η πλειοψηφία των εργαζομένων θα ανταποδώσει στον υπερδιπλάσιο βαθμό το γνήσιο ενδιαφέρον, τη ζεστή συμπεριφορά, την εμπιστοσύνη, τον καλό λόγο, την επιβράβευση, την αναγνώριση. Η αυστηρότητα αποδίδει μόνον όταν υπάρχουν κανόνες που δεν έχουν τηρηθεί, συμπεριφορά εργαζομένου που δεν βρίσκεται στο πλαίσιο που έχει τεθεί, οπότε τα αυστηρά, αλλά και δίκαια μέτρα όχι μόνο είναι απαραίτητα, αλλά θα εκτιμηθούν και από τους υπολοίπους.
www.ethnos.gr